א. שיטת הצגת השאלות, התצפיות וחמתוד הקליני.

עמוד:14

בלי לנחש , כמובן , מהיכן רעיון טורדני זה עלול פתאום להופיע . המיבח ! הקליני הוא איפוא כעין ניסוי במובן זה , שהבוחן מעמיד לעצמו בעיה , קובע הנחות , מסגל להן את התנאים ולבסוף בודק אותן לאור התגובות שהוא מעורר במשך השיחה . אולם המיבחן הקליני תלוי גם בתצפית ישירה , במובן זה שהבוחן הבקי והמנוסה מביא בחשבון את המסכת הנפשית הכללית של הנבדק , במקום ליפול קרבן ל"טעות שבשיטה , " כפי שקורה תכופות לנםיין . הואיל והשיטה הקלינית תרמה תרומה חשובה לתחום , שבו שררו לפני כן אנדרלמוסיה ומבוכה , הרי תהא זו טעות , אם העוסקים בפסיכולוגיה של הילד יתעלמו ממנה . אין שום נימוק , מדוע לא יישאלו הילדים באותן נקודות , שבהן התצפית הטהורה אינה מסייעת להגיע למסקנות ודאיות . הפסיכולוג אמנם מגלה אצל הילד נטייה למתן הסברים אגדיים ודמיוניים , אך מכאן אין להסיק שיש להימנע מלהציג שאלות לילד , במטרה להגדיר בצורה מדוייקת יותר , על ידי מיבחן קליני , את החלק שממלאים בתשובותיו הדמיון וההזיות . למותר להביא כאן דוגמאות של מיבחנים כאלה , שכן הפרקים הבאים הם בעיקר אוסף של תצפיות קליניות . בדרך הטבע נהיה נאלצים לערוך מעין סכימה מן המקרים שנביא , בלי לסכמם , ונסתפק בקטעי דו"חות מן השיחות , שיש בהן עניין ישיר לדיוננו . מעמודים רבים של רשימות נביא לפעמים רק שורות אחדות . ובכלל , אין מן המועיל בהבאת דוגמאות של מיבחנים , הואיל ואת השיטה הקלינית ניתן ללמוד רק על ידי אימון ממושך . יתר על כן , לדעתנו , דרושה למתאמן בפסיכולוגיה של הילד וכן בפסיכולוגיה הפאתלוגית לפחות שנה של עבודה מעשית מדי יום ביומו , בטרם יעבור את שלב הגישוש ההכרחי של המתחיל . קשה מאוד להימנע מדיבורים יתירים , שעה שחוקרים ילד , ביהוד קשה הדבר לפדגוג ! קשה מאוד להתאפק ולא לרמוז על התשובות בתוך השאלות . ומעל לכל , קשה בזמן המיבחן למצוא את שביל הזהב בין שיטתיות מכוונת , הבאה כתוצאה מרעיונות שהבוחן חשב עליהם מראש , ובין הצגת שאלות שבאקראי , ללא כל קשר , מחמת העדר כל היפותזה מנחה ! הבוחן המנוסה חייב , למעשה , לנהוג לפי שתי דרכים מנוגדות : מצד אחד עליו להתבונן בילד , כלומר לתת לילד לשוחח באופן חופשי , בלי לבלום את הבעתו , או להסיטה הצדה , אך מצד שני עליו להיות בו בזמן ער לכל קורטוב מוגדר בדברי הילד . כדי להעריך נכונה את הקושי האמיתי שבשיטה הקלינית , מן הראוי ללמוד אותה תחילה . המתחילים להתאמן בעבודה מעשית בתחום זה , נוהגים לרמוז בשאלותיהם לילד מה הם מצפים למצוא אצלם , או שאינם רומזים כלל , מפני שאינם מחפשים דבר , ובמקרה זה , מובטחני , גם לא ימצאו מאומה .

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר