א. קניין בכסף או בשווה כסף

עמוד:10

ג : ס י פ ו ר י ם ו ה ק ש ר י ם ב מ ס כ ת ק י ד ו ש י ןרֵמ ע ש ה א ו 10 ההקשר לסוגיה מִים מיטלטלין שערכם אינו ברור שָסוגיית הגמרא עוסקת בשאלה כיצד קים על דרך אומדנם של המיטלטלין ; רבה סבור ובוודאות . רבה ורב יוסף חל כי די בשומה עצמית . היינו, בקביעת ערך המיטלטלין על ידי הנותן או המקבל, ולעומתו מחייב רב יוסף שומה רשמית שתיעשה על ידי מומחה . 1 וסף מבסס את שיטתו על ברייתא : רב י "דתניא עגל זה לפדיון בני טלית זה לפדיון בני לא אמר כלום . עגל זה בחמש סלעים לפדיון בני טלית זו בחמש סלעים לפדיון בני בנו פדוי" . על כך נשאל בסוגיה האם תקף הפדיון במקרה שהערך הנקוב של חמישה שקלים לעֵגֶל או לטלית נקבע בידי הפודה באופן האם ערך – אלי . השאלה משקפת בעיהסובייקטיבי ולאו דווקא רי סובייקטיבי נחשב לערך ממשי עבור פדיון . בסמיכות לכך מובאים שני סיפורים שעניינם הערכה עצמית ) סובייקטיבית ( של חפץ . הדמויות בסיפורים 2 רב כהנא : אפשר כי בסיפור הראשון מדובר באמורא בן הדור השלישי, בן ה, ואפשר שמדובר באמורא בן הדור זמנם של האמוראים החולקים בסוגי החמישי, הקרוב יותר לזמנה של הדמות בסיפור השני . רב אשי : אמורא בבלי, בן הדור השישי, תלמידו של רב כהנא . כיהן כראש ישיבת סורא, ולפי המסורת התלמודית, ערך את התלמוד הבבלי יחד עם 3 רבינא . ישיבת מתא מחסיאמר בר רב אשי : אמורא בן הדור השביעי שעמד בראש זמן רב לאחר מות אביו, רב אשי . 1 . בסוגייתנו הברייתא 541 נדל ( בכורות פ"ו הי"ג, עמ' תוספתא ) מהד' צוקרמא מצוטטת בלא שינויים . 2 ישנם חמישה אמוראים בשם זה : אמורא בן הדור הראשון, יליד בבל שעלה לארץ ישראל לסירוגין ; אמורא בן- ישראל ; אמורא בן הדור השני, פעל בבבל ) סורא ( ובארץ- ; אמורא בבלי בן הדור החמישי,ישראל-רביעי, יליד בבל שעלה לארץ-הדור השלישי פעל בפום נהרא ; אמורא בבלי בן הדור השישי . 3 ראו בבלי בבא מציעא פו ע"א, "רב אשי ורבינא סוף הוראה . . . " על מעשה רב אשי ורבינא ראו הסברו של רש"י על הדף ד"ה סוף הוראה .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר