פתח דבר

עמוד:12

עיונים בהגותו של ר׳ שאול סיררו 12 למחקר הנוכחי . באמצעות עיון בהן, אבקש לבחון את שיטתו ההגותית של סיררו סביב סוגיות אחדות ולהטיל אור – ולוּמועט – על ההגות היהודית שהתגבשה בפאס בשליש הראשון של המאה ה- ,17 ולשבּצהּבפסיפס האדיר של ההגות היהודית בכלל ושל הדורות הסמוכים לגירוש ספרד בפרט . לצד זאת נראה כי בחינת דרשותיו הרבות והמגוונות של סיררו, שנישאו לאורך שלושים שנים לפחות, אף תורמת לבירורה של ההיסטוריה האינטלקטואלית והחברתית של קהילת יהודי פאס בתקופה האמורה . החיבור נפתח במבוא שבו מוצגת בקצרה ההיסטוריה האינטלקטואלית של קהילת יהודי פאס למן המאה ה- ,9 ומתוארים בו קורותיהם של מגורשי ספרד שהצטרפו לקהילה בשלהי המאה ה- 15 והתאקלמו בה במהלך המאה ה- ,16 וכן המצב הפוליטי- מדיני הבלתי-יציב ששרר במרוקו בעשור הראשון של המאה ה- 17 . לצד זאת נסקרים במבוא הפרטים הביוגרפיים של סיררו, כתביו ומקורותיו . במבוא נבחנת גם הדרשה כסוגה ספרותית ובכלל זאת הקשיים והיתרונות המתודיים שהיא מעמידה בפני הניסיון להתוות על פיה את תפיסתו ההגותית של נושאהּ, ובפני הניסיון לצייר על פיה את הפרופיל האינטלקטואלי של שומעיה . הפרק הראשון בחיבור מתמקד ביצירת נעוריו של סיררו, פירושו לספר משלי ״חנוך לנער״ ( להבדיל מן הדרשות שנשא בבגרותו בעת שכיהן בתפקיד רשמי ) . בפרק זה אבחן את תפיסתו של סיררו בסוגיה שהייתה מושא לפולמוסים רבים : שאלת היחס בין התורה לבין החוכמות החיצוניות והחקירה השכלית . הפרק השני פותח את חטיבת דרשות מעגל השנה ומתמקד בדרשותיו של סיררו לשבת תשובה . בפרק זה אבחן את תפיסתו של סיררו בנוגע למגוון היבטים של סוגיית התשובה . הפרק השלישי נמנה גם הוא על חטיבת דרשות מעגל השנה ומתמקד בדרשותיו של סיררו לשבת הגדול . בפרק זה אסקור את האופנים שבהם ביקש סיררו לחזק את אמונתם של בני קהילתו בגאולה העתידית ואבחן את תפיסתו על אודות ניסי מצרים והגאולה העתידית ( ביחס לסוגיית בריאת העולם ) . הפרק הרביעי פותח את חטיבת דרשות מעגל החיים ומתמקד בדרשות שנשא סיררו בבריתות מילה . בפרק זה אבחן את תפיסתו של סיררו בסוגיית טעמי המצוות . הפרק החמישי נמנה גם הוא על חטיבת דרשות מעגל החיים ומתמקד בדרשות שנשא סיררו לרגל חגיגות נישואין . בפרק זה אבחן את תפיסתו של סיררו בדבר ההשגחה האלוהית והמערכה האסטרולוגית . הפרק השישי חותם את חטיבת דרשות מעגל החיים ומתמקד בהספדים שנשא סיררו . בפרק זה אבחן את תפיסתו על אודות סוגיית שלמות האדם, הן ביחס לאיש הן ביחס לאישה . הפרק השביעי איננו כבול למעגל השנה או למעגל החיים, והוא ניצב מעל לזמן . בפרק זה אבחן את תפיסתו המטא-היסטורית של סיררו . הפרק השמיני פורץ את הגבולות הגיאוגרפיים ומנכיח את הפולמוס היהודי – נוצרי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר