האוכלוסיה המוסלמית של ירושלים

עמוד:12

החברונים בירושלים ההגירה המתמדת של מוסלמים מחברון לירושלים הינה גורם דומיננטי באוכלוסיתה , שהטביע את חותמו על כל המבנה החברתי והכלכלי של העיר . תופעה זד אינה חדשה ; היא החלה כבר בתקופת שלטון ירדן ואולי אף לפני כן . החברונים " ) החי לאילה ( " השתלטו על מרבית העסקים ברובע הנוצרי ורכשו כמעט כל פיסת קרקע או נכס , שהוצע למכירה . הם השתלטו באופן בלעדי כמעט על כל חעשית הסנדלרות והנעליים , וכמוהו על עסקי הבורסקאות והעורות . מרבית החברונים שהגיעו לירושלים מאז 1967 אינם נחשבים לתושבים חוקיים , ובאופן רשמי אין להם זכות לישיבת קבע בעיר . מעשית מכל מקום , איסור זה לא הופעל מעולם על ידי הרשויות . תרומת החברונים בהגדלת הקהיליה המוסלמית בירושלים היתה משמעותית ביותר וסייעה לה להגיע לרוב של 90 $ באוכלוסיה הלא יהודית ( בהשוואה 62 % -ל לפני 35 שנה . ( המסדרים הדתיים : אורתודוכסיה ומיסטיקה המוסלמים בירושלים הם סנים " ) אורתודוכסיים . ( " בתקופה הממלוכית , ובעיקר בתקופה שבין המאה 14-ה למאה , 16-ה הפכה ירושלים למרכז ללימודי דת מוסלמים . הוקמו בה מדרסות רבות , אשר אחדות מהן , כגון האשרפיה , שהוקמה , 1482-ב מהווה את אחת הדוגמאות הנאות ביותר לארכיטקטורה מוסלמית . הירידה שחלה בהקדשים שנוסדו במקורם כדי לתמוך במוסדות הדת , היתה מהסיבות העיקריות שהביאו להתדרדרותן בתקופה העות י מאנית . אחדים ממוסדות דת אלו חרבו בעוד האחרים הפכו לבתי מגורים . גורל דומה נפל גם בחלקן של האכסניות הרבות שהוקמו ע"י הממלוכים והעות'מאנים לנוחות עולי הרגל המוסלמים שהגיעו לירושלים . כל המוסדות הללו , שאחדים מהם מהווים נכסים רבי ערך , ביחד עם ההקדשים שהוקצו להם , הנם חלק מנכסי הקרקעות העצומים והבניינים שניתנו לרשויות הוקף . מוסלמים מתכנסים בהר הבית לרגל חגיגות נבי מוםה ,

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר