נגישות להשכלה גבוהה היבט בין־לאומי

עמוד:11

נגישות להשכלה גבוהה היבס בין לאומי שרה גורי-רחנבליס מבוא סוגיית הנגישות להשכלה גבוהה מהווה נושא דיון מרכזי על סדר היום של מערכות ההשכלה הגבוהה בכל רחבי העולם בעשורים האחרונים . במשך מאות שנים , מאז היווסדן של האוניברסיטאות הראשונות במאה ה-וו , הייתה ההשכלה הגבוהה נחלתם של מתי מעט , ונועדה להכשיר את האליטות החברתיות והפוליטיות של החברות השונות . הדרישה לפתוח את שערי האוניברסיטאות לסוגי אוכלוסייה נוספים החלה להישמע בקול רם ומפגיע יותר ויותר מאז סיום מלחמת העולם השנייה . האוניברסיטאות נקראו להפוך ממבצרים אליטיסטיים למוסדות פתוחים ודמוקרטיים יותר , הפותחים את שעריהם בפני סטודנטים מרבדים חברתיים מגוונים , בעלי יכולות אינטלקטואליות שונות והנושאים את עיניהם להשיג קשת רחבה של מטרות . שיעור המשתתפים במוסדות של השכלה גבוהה במרבית מדינות העולם הוכפל בעשרות ואפילו במאות אחוזים בעשורים האחרונים . בשנות ה , 50- לדוגמה , נעו אחוזי ההשתתפות של קבוצת הגיל הרלוונטית במוסדות של השכלה גבוהה , ברוב ארצות אירופה , בין 3 % ל . 5 ° / 0- בשנות ה90- שיעור ההשתתפות של קבוצת הגיל הזו נע בין 36 % ל 53 ° / 0- בארצות אירופה ; והוא הגיע קרוב ל 65 ° / 0- בארצות הברית ( הרשקוביץ , . ( 1997 תנופה אדירה להרחבת הנגישות לחינוך הגבוה החלה בשנות ה60- ומאז נמצאת בעלייה מתמדת Rothblatt ) . (& Wittrock , 1993 עם קום מדינת ישראל בשנת 1948 למדו באוניברסיטה העברית ובטכניון 1 , 635 סטודנטים , שהיוו פחות מ 3 ° / 0- מקבוצת הגיל הרלוונטית ;( Iram , 1991 ) בשנת 1997 למדו במוסדות להשכלה גבוהה בישראל 135 , 225 סטודנטים ( לא כולל את 28 , 500 הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה , ( שהיוו יותר מאשר 30 ° / 0 מתוך שנתון ממוצע ( הרשקוביץ , ; 1997 מנדלצויג , . ( 1998 אוניברסיטאות הן בין המוסדות העתיקים ביותר בעולם . כאשר קלארק קר נשא בשנת 1963 את ההרצאה המפורסמת שלו על "השימושים של האוניברסיטה" הוא הדגיש , שמאז ימי הביניים שרדו 63 מוסדות , כאשר 58 מתוכם הם אוניברסיטאות . ( Kerr , 1963 ) יחד עם זאת , חשוב להדגיש שמרבית המוסדות להשכלה גבוהה , הקיימים כיום בעולם , הוקמו ב30- השנים האחרונות , משמע - הם מוסדות צעירים ועולי ימים יחסית . הרחבת מעגלי המשתתפים בחינוך הגבוה הוסיפה תפקידים חדשים למוסדות ההשכלה הגבוהה ושינתה את מיקומם בחברה ואת מערך הציפיות מהם מצד המדינה ומצד הציבור הרחב . בעשורים האחרונים סופגות אוניברסיטאות רבות במדינות שונות ביקורת נוקבת , והן נדרשות לתת דין וחשבון מפורט על פעולותיהן , על מידת יעילותן ועל תכניותיהן העתידיות . המעורבות הגוברת של המדינה נתפסת בעיני חלק מאנשי האקדמיה כפגיעה בחופש

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר