מבוא לספר במדבר

עמוד:8

תוכנו של ספר במדבר ספר במדבר נחלק לשלוש חטיבות ראשיות , שכל אחת מהן קשורה לאחת התחנות המרכזיות בנדודי בני ישראל במדבר . החטיבה הראשונה , א , א - י , י , קשורה למדבר סיני , מקום התארגנותו של מחנה ישראל . החטיבה השנייה , י , יא - כ , ינ , נסבה בעיקרה ( מפרק יג ואילך ) על קדש ברנע וכן על מספר תחנות בין סיני לקדש . בחטיבה השלישית , כ , יד - לו , יג , מתואר מסע בני ישראל מקדש לעבר ערבות מואב שבגבול ארץ כנען . ספר במדבר משתלב היטב בין ספרי החומש , שכן החטיבה הראשונה סמוכה מבחינת רקעה למסורות סיני שבשמות ובויקרא , ואילו החטיבה השלישית מקדימה את ספר דברים , שרקעו העיקרי ערבות מואב . והרי פירוט התוכן לפי החטיבות : חטיבה א - מחנה ישראל במדבר סיני ( א , א - י , י . ( פרקים א-ב : מפקד יוצאי צבא בישראל ( מלבד שבט לוי ) וסידור השבטים במחנה . ג : הלויים , מניינם ותפקידיהם במשמרת המשכן . ד : עבודת הלויים הקשורה לפירוק המחנה ולהקמתו . ה , א-ד : שילוח טמאים מן המחנה . ה , ה-י : דין אשם גזלות וקודשי הכוהן . ה , יא-לא : דין האשה הסוטה . ו , א-כא : דין הנזיר . ו , כב-כז : ברכת הכוהנים . ז : קורבנות נשיאי העדה . ח , א-ד : מעשה המנורה . ח , ה-כו : הקדשת הלויים , טיהורם וקביעת גיל השירות . ט , א-יד : דין פסח שני . ט , טו-כג : תפקידו של המשכן במסעות בני ישראל במדבר . י , א-י : דין התקיעה בחצוצרות . חטיבה ב - השהייה בפארן ובקדש ( י , יא - כ , יג . ( י , יא-כח : המסע ממדבר סיני . י , כט-לו : המשא והמתן עם חובב חותן משה בקשר להצטרפותו לבני ישראל במסעם לארץ כנען . יא-יב : תלונות בני ישראל ותלונת מרים ואהרן . יג-יד : סיפור המרגלים . טו , א-לא : דיני קורבנות , מנחות ונסכים והפרשת חלה . טו , לב-לו . דין מקושש עצים ביום השבת . טו , לז-מא : דין ציצית . טז-יז : מרד קרח , דתן ואבירם והמופתים לבחירת אהרן ובניו . יח : דין מתנות קודש לכוהנים וללויים . יט : דין פרה אדומה ודיני טומאת מת . כ , א-ינ : מי מריבה וחטא משה ואהרן . חטיבה ג - מלןדש לכנען ( כ , יד - לו , יג . ( כ , יד - כב , א : המסע מקדש לערבות מואב . כב , ב - כד , כה.- פרשת בלעם . כה : חטא בעל פעור וקנאתו של פינחס בן אלעזר . כו : המפקד השני בקשר לחלוקת הארץ . כז , א-יא : פרשת בנות צלפחד ודין הירושה . כז , יב-כג : הסמכת יהושע ומינויו כיורש משה . כח-כט : סדר קורבנות הציבור במשך השנה . ל : דיני נדרי נשים . לא : מלחמת מדןן . לב : התנחלות בני גד ובני ראובן בעבר הירדן . לג , א-מט : רשימת מסעי בני ישראל במדבר . לג , נ—ני : דין הורשת יושבי כנען . לד , א-טו : גבולות ארץ כנען . לד , טז-כט : רשימת המסגרת הכרונולוגית המסגרת הכרונולוגית של ארבעים שנות הנדודים במדבר מלאה בעיות וקושיות . האירועים שעליהם מסופר למן תחילת הספר ועד פרק י , יא התרחשו לפי המסופר בפרק זמן של תשעה עשר יום - מן האחד ועד התשעה עשר בחודש השני של השנה השנייה ; האירועים שמתארים הפרקים האחרונים , כא , י - לו , יג , אירעו במשך חמישה חודשים בשנה הארבעים ( ראה כ , כח - לג , לח ; דברים א , ג . ( החומר הנמצא בתווך , י , יב - כא , י , אינו מתוארך , אך מן הראוי לייחסו לשלושים ושמונה השנים שבאמצע . בתוך אותו גוש אמצעי אפשר להבחין בחלק ראשון , י , יב - יד , מה , המתייחס לראשיתה של התקופה האמצעית ( וזאת בהסתמך על יד , לד , ( ובחלק אחרון , כ , א - כא , י , המתייחס לאחריתה ( ראה כ , א . ( אם כך , נשארו אירועי מרידת קרח ועדתו ( פרקים טז ; יז ) וכמה חוקים ( פרקים טו ; יח-יט , ( וזה כל החומר המתאר תקופה של שלושים ושמונה מתוך ארבעים שנות נדודים במדבר . עד כה לא נמצא פתרון הולם לקושיה זו ; כל שיכולים אנו לומר הוא , שסיפורי המדבר שרדו ברובם ללא ציון זמן , וכי הם נתקבצו בשתי קבוצות נפרדות - ראשית הנדודים וסופם . ? בעיה כרונולוגית אחרת קשורה בחטיבה הראשונה של החומר , א , א - י , יא , שהתאריכים שבשני קצותיה ( ראה א , א ; י , יא ) מציבים אותה בין היום הראשון לבין היום העשרים בחודש השני של השנה השנייה . בתוך חטיבה זו מתייחסים פרקים ז-ט בבירור לאירועים שזמנם שלושה עשר חודשים קודם לכן , בחודש הראשון לשנה הראשונה ( ראה ז , א ; ט , טו . ( לבעיה זו יש פתרון אפשרי . המלה " ביום" ( ז , א ; ט , טו ) מובנה "כאשר , " והפעלים שבפרק ט פסוקים א , ה מופיעים במשמעות של עבר נשלם ( ראה ט , יא . ( לפיכך מתוארכת החטיבה הראשונה כולה לחודש השני של השנה השנייה , להוציא כמה אירועים , שקרו בתחילת השנה הראשונה . [ י"מ ] מבוא לספר במדבר הספר הרביעי בחמשת חומשי תורה נקרא '' במדבר , '' בתרגום השבעים Arithmoi - ובוולגטה ! gpn" ) Numeri - . ( "tp שם זה מקורו , קרוב לוודאי , בשמו העברי הקדום של ספר זה , חומש הפקודים ( יומא ז , א ; מנחות ד , ג , ( שניתן לו בשל המפקדים המתוארים בו . שם אחר שנתכנה בו הספר הוא וידבר , כשמה של המלה הראשונה שבו ( ראה רש"י על שמות לח , כו , ( כדרך שנהגו חכמים בשאר ספרי התורה . אך השם במדבר ( המלה החמישית בפסוק הפותח ) נראה הולם לו ביותר , הואיל והוא מסב את תשומת הלב לכל המאורעות המתוארים בספר זה על פי מקום התרחשותם - במדבר ? . להוציא שורות ספורות של שירה קדומה ( כא , יד , ל ; כד , כב-כד , ( נשמר היטב כל נוסח הטקסט בספר זה . ההבדלים בין כתבי היד השונים שלו הם מעטים וחסרי חשיבות . סטיות נרחבות יותר נמצאות בין נוסח המסורה בספר במדבר לבין תרגום השבעים ולבין הנוסח השומרוני של התורה , אך אין הן מעידות על קיום גרסה שונה של הטקסט העברי , אלא על השמטות מנוסח המסורה או הוספות עליו . דוגמה מעניינת במיוחד לשינוי מן הסוג האחרון היא ההבדלים שבין נוסח המסורה והנוסח השומרוני , שהוסיף באורח חופשי חומר מקביל מתוך ספר דברים כדי להביא לידי תיאום בין שני המקורות . הוספות כאלו מצויות בנוסח השומ רוני לבמדבר יב , טו ; יד , מא , מה ; כ , יג ; כא , ינ , כב . [ י"מ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר