על הספר

עמוד:10

התמודדות מושכלת עם אתגרים אלה ואחרים ( ראו שער שני ) מחייבת טיפוח של אוריינות מדעית וטכנולוגית כמרכיב אינטגרלי של רשת האוריינויות , שמן הראוי לצייד בה את האזרחים בתקופתנו ( גבעון , . ( 1997 מרכיב מרכזי באוריינות הוא היכולת של הפרט לקבל החלטות מושכלות בנושאים שיש להם השפעה על איכות החיים ברמה האישית וברמה החברתית . אתגרים אלה הנם רלוונטיים לכולנו ( גם לאלה מאתנו שאינם מתמחים במדע ובטכנולוגיה , ( מעצם היותנו שותפים ליצירת הבעיה ומעצם האחריות המוסרית למצוא פתרונות מתאימים עבורה . מורכבות הבעיות - רוב הבעיות בתחומי החיים השונים שפתרונן מצריך קבלת החלטות , הן בעיות המשקפות את פני המציאות המורכבת , ולפיכך פתרונן מחייב התייחסות לידע רב-תחומי 956 ) ו . ( Dewey , כך למשל , תהליך קבלת החלטות הקשור בבחירה של מוצרי מזון לצורך הרכבת תפריט מאוזן ומגוון , מצריך שיפוט על פי קריטריונים הדורשים ידע והבנה בתחומים שונים , כגון : רכיבי תזונה וחשיבותם בתפקוד הגוף ( מדע ;( שיטות עיבוד המזון ( טכנולוגיה ;( חישוב ערכים תזונתיים ( מתמטיקה ;( פרסום המוצר ( מידע ותקשורת ;( התאמת המזון לדרישות כלכליות , בריאותיות ותרבותיות ( חברה ) ועוד . תהליכים של קבלת החלטות פורצים את הגבולות שבין תחומי הדעת ומבליטים את הקשרים שבין התחומים , כמו גם את האופי המורכב של פתרון הבעיה . מודלים של התמודדות עם פתרון בעיות וקבלת החלטות מתיישבים עם גישות אינטגרטיביות הנשענות על התפיסה לפיה מסגרת מבנה הדעת של תחום אחד אינה מספיקה כדי להבין את ההיבטים השונים של הבעיה ( לוין , . ( 1998 התמודדות עם פתרון בעיות וקבלת החלטות בנושאים בעלי הקשר חברתי-תרבותי מחייבת התייחסות רחבה לידע שמקורו בתחומי דעת רבים . לפיכך , בעיות שפתרונן מצריך תהליך של קבלת החלטות יכולות לשמש כיסוד מארגן להוראה אינטגרטיבית , כזו המשלבת כמה מקצועות לימוד בבית הספר . העברה - אחת השאלות המהותיות שמעלים אנשי חינוך ביחס ללמידה קשורה ל"העברה " : ( transfer ) האם הלומדים יעשו שימוש במה שנלמד ( כגון : עקרונות , מושגים , מיומנויות , מודלים ) במסגרת של לימוד תחום דעת אחד בהיחשפם לסיטואציה חדשה העולה בעת לימוד של תחום דעת אחר ( זוהר , ?( 1996 האם , למשל , אלה שלמדו אסטרטגיה של קבלת החלטות במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה יוכלו להשתמש בה לקבלת החלטה חשובה בהקשר אחר ? מודלים של אסטרטגיית החשיבה 'קבלת החלטות , ' כמו כל מודל אוניברסלי , הנם גנריים , ולפיכך הם ישימים בתחומי חיים שונים . לימוד אסטרטגיית החשיבה 'קבלת החלטות' גם במקצועות לימוד שונים עתיד לסייע ללומדים לערוך העברה , כמו גם לפתח מודעות למשמעות שיש לשימוש באסטרטגיות שרכשו במצבים המשתנים במציאות חיינו ( סטרול-נוביק , . ( 2000 חינוך לערכים - כל תהליך של קבלת החלטות מלווה בשיפוט ערכי . "להעריך" פירושו לשפוט את מידת ערכו או חשיבותו של עניין כלשהו ( ממד שכלתני ) או להוקיר עניין כלשהו כחשוב או כבעל ערך ( ממד רגשי ) ( אבינון , . ( 2002

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר