מבוא

עמוד:יב

ישימו השתדלותם הגדולה וזריזותם - על מה שישלימם ויקרבם אל בוראם , לא על מה שיביא לחשוב בהם השלימות אצל ההמון . " את המשימה של הוראת יסודות האמונה בחיבוריו ההלכתיים , מילא הרמב"ם בהתלהבות פנימית , ולא החמיץ שום הזדמנות שהיתה לו לכך , כעדות עצמו בסוף הפירוש למסכת ברכות , אחרי ש"ניצל" אזכור של פסוק מסוים במשנה לדיון קצר בעניני אמונה : " ולא היה זה המקום להביא בו אלו הדברים , אלמלא שכוונתי תמיד , כאשר מזדמן ריח דבר באמונה - לבאר בו משהו , הואיל ולמדי עיקר מן העיקרים - קודם לכל מה שאלמדהו . " ברם , אף שדברים קצרים בעניני אמונה פזורים בכל חיבוריו ההלכתיים - ריכז הרמב"ם את הדיון בנושאים אלה בפירוש המשנה בשלוש הקדמות : ההקדמה הכללית למשנה , ההקדמה לפרק "חלק" במסכת סנהדרין , וההקדמה למסכת אבות , הידועה בשם "שמונה פרקים" . [ לפי לשון הראשונים ראוי היה להשתמש בשם 'פתיחות , ' במקום 'הקדמות , ' כי הביטוי 'הקדמה' ( בערבית : 'מקדמה ( ' משמעו בלשונם : הנחה מוקדמת , הנחת יסוד , ואילו דברי מבוא נקראים בדרך כלל בשם 'פתיחה' ( בערבית : 'צדר . ( ' אולם העדפנו להשאיר את השם המקובל בימינו . [ הרמב"ם מדגיש , כאמור , שדבריו במקומות אלה הם בדרך הרצאת הרעיונות " ) על צד הסיפור , ( " ללא הצעת הראיות הפילוסופיות , אך הרצאה זו מלאכת מחשבת היא , ויש להפוך בה ולהפוך בה , כי מצויים בה כל יסודות משנתו העיונית של הרמב"ם . וכך מעיד היוצר על יצירתו בסוף ההקדמה לפרק חלק : " והנה הארכתי הדברים מאד , ויצאתי מענין חיבורי , אבל עשיתי זה למה שראיתי בו תועלת באמונה , לפי שקיבצתי לך דברים רבים מועילים , מפוזרים בחיבורים גדולים . ולכן הצלח בהם , וחזור על דברי אלה פעמים רבות , והתבונן בהם התבוננות טובה . ואם ישיאך ליבך כי השגת עניניו מפעם אחת או מעשר - הנה ה' יודע שהשיאך על שקר . ואל תמהר בו , לפי שאני לא חיברתיו איך שהזדמן , אלא אחר התבוננות ויישוב הדעת , ועיון בדעות נכונות ובלתי נכונות , והשגת מה שצריך שייאמן מהן , והבאת ראיות בטענות והוכחות על כל ענין וענין . " הדעות שגיבש הרמב"ם בתקופה זו , "אחר התבוננות ויישוב הדעת ועיון בדעות נכונות ובלתי נכונות , " נשארו בבהירותן ובתוקפן , כמעט ללא שינוי , כל ימי חייו ולאורך כל כתביו . כמעט שלא ניתן לזהות "חזרות" של הרמב"ם מדעותיו בעניני אמונה ( לעומת "חזרות" לעשרות ולמאות בפרטי הלכה בין פירוש המשנה לתקופות יותר מאוחרות , שרבות מהן מתועדות על גבי טופס פיהמ"ש , ר' להלן . ( . 2 הבאנו את הפסקה בתרגומנו , בגלל אי דיוקים קלים בתרגומים הקודמים . . 3 ובמשנה תורה ריכז את הדברים בספר הראשון , ספר המדע , ובחתימת החיבור . . 4 כנ"ל בציטוט ממאמר תחיית המתים . ור' למשל בפתיחת מו"נ , שבסופה מופיעה פסקה מיוחדת , תחת הכותרת : הקדמה ' ) מקדמה . 5 . ( ' על שתי דוגמאות בודדות ( שאחת מהן אינה בדיוק חזרה מדעה מסוימת , אלא מיחס אל חיבור מסוים ) - ר' להלן בביאור להקדמת המשנה , פסקה ו , ' אות א , ' ובגוף הקדמת חלק פסקה ח , ' הערה . 27 וע"ע בביאור לפ"ח משמונה פרקים , אות ה . '

הוצאת שילת - מעלה אדומים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר