סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:184

דעתו של הרמב"ם וקו המחשבה שהוא מייצג צוטטו ואושרו מחדש בהרבה דעות מודרניות הנוגעות ליהודים חילונים בישראל . קבוצת דעות אחת נוגעת לאפשרות להחיל אמצעי ענישה קיצוניים נגד יהודים שהתפקדו . הנה כך טען הראי"ה קוק , הרב הראשי של ארץ ישראל , 1935-1922 ) נפטר ב ( 1935 באחד ממכתביו המוקדמים , שבהתחשב בתנאים החברתיים והתרבותיים שיצרה המודרניות , בלתי נמנע שצעירים רבים יאבדו את אמונתם האורתודוקסית וייעשו חילונים . הוא מדמה את המודרניות ואת הפיתויים הגלומים בה ל"שפחה בישא" הרשעה מן התלמוד , המשדלת ומדיחה בחורים צעירים . בדיוק כפי שהתלמוד פוסק שאין לראות בצעירים אלה אחראים למעשיהם בגלל פיתויי השפחה , הנוער בזמנו ( הרב קוק כתב בתחילת המאה ה ( 20 אינו אשם במעשיו . אחד מתלמידיו של הראי"ה קוק , הרב שאול ישראלי ( דיין בבית הדין הרבני הגדול , ראש ישיבת מרכז הרב , נפטר ב , ( 1996 שכתב בתחילת שנות החמישים של המאה ה , 20 השווה במפורש את הישראלים החילונים לבני הקראים . בהשוואה זו דימה אותם מפורשות לתינוקות שנשבו וגודלו בידי גויים , שאין לראותם אחראים לחטאם ; ואם בני הקראים כך , טען , קל וחומר שהחינוך המודרני והשפעות הסביבה עוד גורעים מאחריותם של החוטאים בזמנו . אם כן , אף על פי שהישראלים החילונים מפרים את ערכי היסוד של הברית , אין להורגם בלי לקיים אפילו את התהליך הנאות שההלכה ( כפי שראינו לעיל ) מחייבת . וריאציה מעניינת מאוד לגישה זו נמצאת אצל הרב אברהם ישעיה קרליץ ( הידוע לכול בשם "חזון איש" כשם פירושו ; נפטר ב 1958 בבני ברק , ( שנחשב להשראה האידאולוגית המרכזית של הפלג החרדי באורתודוקסיה הישראלית . אסטרטגיית הסובלנות הנפרשת כאן קשורה לממד הזמן של הברית . ראינו לעיל שבשלהי העת העתיקה אימצו הרבנים מדיניות של ריסון שיפוטי והכריזו על עצמם כבלתי כשירים לפסוק בענייני החוק הדתי הנוגע לענייני פלילים . הם אימצו את העמדה הזאת בשל תחושה של ניתוק ממקורות ההתגלות וכתוצאה מכך היעדר ידע וסמכות לאכוף את חברת הברית במובנה האמתי . תחושה זו של ניתוק מן ההתגלות האלוהית ומן ההשגחה הגלויה לאדם , שפשתה בכול , היא מהותה של הפנומנולוגיה הדתית של הגלות במסורת היהודית ובמסורות אחרות . החזון איש הפך את התחושה הזאת לבסיס למדיניות של סובלנות נרחבת בדיעבד . בקטע מדהים , בפירושו על יורה דעה , הוא מרחיב את התפיסה הגלותית ומחיל אותה על החוקים המחייבים את הסנקציות הקיצוניות ביותר , כולל מוות , 17 . 17 אגרות הראי"ה , א , מוסד הרב קוק , ירושלים , 1985 אגרת קעא . . 18 הרב שאול ישראל , "כפייה דתית בהלכה , " בתוך ישראל רוזן ( עורך , ( בצומת התורה והמדינה , אלון שבות תשנ"ו .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר