הנדר

עמוד:396

הנדר בהרצאת הפתיחה לכינוס הדגיש ראש בית"ר , שבסיסמתה הראשונה של בית"ר - מדינה עברית על שתי גדות הירדן — רגילים היו להתבייש , אלא שעכשיו ניתן לומר בלי כל פיקפוק , שרק בה מוצא מן הנושאים הגדולים ראש בית"ר הירהר בהרצאתו הירהורים פילוסופיים והעיר בפרובלימות מעשיות וקשות , כגון הפרובלימה של העיר והכפר ' ) עלינו ליצור את הטיפוס של האיכר ... העם נזקק לאיכר - בית"ר תצטרך לקיים את הנדר : אהיה לאיכר ואשב בכפר . ( ' בגדר זה דיבר בהכשרה הימית . פרובלימה פילוסופית עמוקה היתה ל דידו שאלת הקשר הרוחני שבין האידיאולוגיה של תנועת שיחרור מהפכנית שלנו לבין המסורת העברית . עמוקה מאוד היא האמונה העברית , וניתן לתרגמה אפילו בלשון החדישה , ויש לחפש את התרגום . לכך אף הניעה פעולתו המוסרית הנשגבה של הרב הגאון קוק . ' הרשו לי מהקהילה היהודית הקדושה קראקוב לשלוח ליהודי גדול זה את מלי : הרב קוק , את זה לא נש כח . ' ! נושא פילוסופי הוא אף העיון בשאלת עמידתם של הבית"רים בניסיונות שנתנסו עם העלילה , עם קיפוח זכות העלייה ( השילטון יצא בקריאה : 'אל תגעו בסרטיפיקאטים . הם טריפה ! הועמדתם לפני ניסיון קשה , אבל עמדתם בו . בעתיד יצחקו למלה סרטיפיקאטים , אבל בתנאינו הרי כמוהם בזכייה גדולה בהגרלה . ( ' ראש בית"ר אמר , שמהרהר בפילוסופיה של סבלות הבית '' רי : 'הצגתי לעצמי את השאלה : מכים אתכם . אין נותנים לכם זכות העלייה , מעליבים את בגדי כם , שונאים אתכם — למה אתם יושבים עמנו ל בשעת מעשה חיפה נשכתי את אצבעותי מכעס ושוב שאלתי את עצמי : לשם מה אתם יושבים עמנו ן מה אנו נותנים לכם ז מהו סוד נשמותיכם ז — כן , זהו סוד עד היום הזה . לא הבינותיו ולא אבינהו . והוא החיזיון שהיה לי , כשהופמאן , פרופס ולובוצקי איר גנו לפני עשר שנים את בית"ר בריגה . לא הבינותי מאיץ שואבים אותם האנשים הצעירים את הרצון לשחות נגד הזרם . הם נסחפו להיות מעפילים . ' הניצחון של שיטת שינאה ופרעות . צבע אפשר לשנות , אבל עכשיו כשעל הצבע החום של בגד בית"ר מונחת מסורת של סבל ועינויים מייסורים קשים - מצאתי לחובתי בפעם הראשונה בחיי להביע את הרכנת ראשי העמוקה לפני בגד ייסורים וסבל זה , ואני בעצמי לבשתי חולצת בית"ר החומה . ' ! בקשר לעניין התילבושת עמד ראש בית"ר על העלילה הגדולה על בית"ר : 'אם העלילות על בייליס ודרייפוס באו מן החוץ , הרי עכשיו באה העלילה מבפנים . אדבר רק על התגובה מצד תנועתנו . הבינונו איש את רעהו די יפה . מתפלאים על מישמעתנו ומנסים לבקש את המקור ממנו שאבנו את כוחנו . מכיר אני את מקורות מישמעתנו . לא בפקודות ולא בהנהגה הם נמצאים . כל אחד מאתנו הוא המנהיג של עצמו . קשר רוחני יש בין כולנו , וברגע חשוב מרגישים אנו הרגשת יחד , כמו בדרך אלחוט פנימי , את הנחיצות של פעולה סולידארית . נכונה היתה קריאתנו : אם אתם תולים ( נתכוון ביחס לסטאבסקי , לרתנבלאט ולאחימאיר ) - אתם תולים את כולנו ! יודעים אנו את הליקויים של בית"ר , אבל גאה אני בבית"ר על איתנותה באותם הימים הקשים . אז הראיתם מופת נשגב של תבונה ואומץ . מפקדי הקננים : אימרו לבי ת"רים , שלא נשכח זאת להם לעולם . גא אני באנשים , שהמיקרה הציגם לפני ניסיון גדול . אנשים בינוניים כרגיל מתייאשים ברגעים כאלה , והם האנשים הפשוטים נתנו משל נשגב . אחד מהם לאחר שיחתרו כתב אלי : אנו אנשים פשוטים , חוטבי עצים ושואבי מים , הננו רוצים לשוב אל ההמונים . שיכחו עלינו . לא , לא נשכח . גאים אנו באנשים בינוניים שכאלה כמו סטאבסקי ורוזנבלאט . ברוך האל שחננו באנשים בינוניים שכאלה . החבר השלישי היושב בבית הכלא / נתכוון לאחימאיר / הוא איננו נחשב בין הבינוניים בתנועתנו . ההיסטוריה העברית תזכירנו בהתלהבות . בני דורו יספגו מאצילות רוחו . לא עכשיו הזמן להת ווכח עם אחימאיר כשהוא יושב בבית הסוהר . אילו היה כאן היינו מתווכחים אתו . הוא איננו כאן , אבל מקומו איננו בבית הסוהר , אלא באן בתוכנו . ' זאב ז'בוטינסקי בא לכינוס בקראקוב

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר