פרק י הפילוסופיה של שיווי־זכויות

עמוד:92

זו גם להבא ( שהרי הכל מודים' כי זהו התנאי ההכרחי לקיום נורמאלי . ( אבל כבר ראינו , שבאירופה המזרחית המרכזית אי אפשר להפוך את שויוךהזכויות לדבר שבמציאות בלעדי יציאת המונים רחבת מדות . ביחוד מותנית הטמיעה ביציאת ההמונים . רק לאחר שרוב בנינם ורוב מנינם של היהודים יצא' תוכל השארית , שמספרה יפחת וילך , לקוות שתמצא מסביבה אוירה נוחה לפתרון בעיתה ע"י "התבטלות בששים" סופית ומוחלטת % לא התבטלות מדומה' כאשר בעבר' כשלמדו את שפת "הגויים , " אבל לא סיגלו לעצמם את נוסח הנפש שלהטו אלא ש ה פ ע ם , אפשר' תהיה זאת התמזגות ממשית . כי נסיון העבר הוכיח , שטמיעת היהודים בכל רחבי אירופה המזרחית המרכזית לא היתה אלא אשלית שוא . טמיעה אמתית אינה הצגת "סולו : " היא "דואיט . '' לא סגי בכך , שהיהודי סמוך ובטוח , שנעשה דומה בהחלט לשכנו "הגוי : '' מכרעת כאן השאלה , אט אותו הרושם ישנו גם לשכנו "הגוי . " כל הצטרפות לקיבוץ חדש , או לאומה , או למעמד , או לחוג מסוים אינה תלויה במאמצו הכנה של המצטרף בלבד » אלא , קודם כל ובראש לכל — בשאלה , אם הסביבה החדשה מקבלת אותו . ברור , שהטמיעה היהודית באירופה המזרחית המרכזית נכשלה מבחינה זו : בקרבה את היהודי וה"גוי * ' זה לזה , בהכריחה אותם "להתחכך כתף אל כתף" בנתיבי חיים שונים , אשר לפני כן לא נפגשו בהם מעולם — היא רק הרחיבה את שטח החיכוכים האפשריים . אם כדאי באמת לנסות בטמיעה , בתור פתח לבריחה מן השואה היהודית , הרי יצטרכו להתחיל בנסיון הזה מחדש — ומאל"ף בי"ת . אבל גם חסידיה הנלהבים של הטמיעה ( אם עוד ישנם כאלה בעולם ) נוכחו בודאי מתוך הנסיון , שאין להם שום סיכויים להצלחה , כל עוד לא יחול שנוי רדיקאלי ביחס האחוזיט בין הגזעים באירופה המזרחית המרכוית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר