פרק שלישי השלטונות והאוכלוסייה המקומית

עמוד:82

המסים סוגיית המסים היא אחד הנושאים החשובים בתנאיהם של בני החסות . צורת הגבייה השכיחה ביותר היתה מס הגולגולת האישי ( ג'זיה , ( אשר חל על גברים מבוגרים כלבד , והיה מדורג על פי היכולת . בדרך כלל היה גובה המס שלושה ארבעה דינרים בשנה לעשירים , שני דינרים לבעלי ההכנסה הבינונית , ודינר אחד לעניים ( או שווה הערך של סכומים אלה בדרהמים . ( כספי המסים שנאספו מבני החסות היו נחשבים מעין כספי קודש , ואחד הקאצים הוא שהיה ממונה על גבייתם . גביית הג'זיה נקראה בערבית אסתח'ראג , ' שפירושה גבייה , הכנסה . בכתובת שנמצאה בירושלים , בסמוך לכנסיית הקבר , אשר זמנה ככל הנראה שנות השלושים של המאה הי"א ( כלומר מן התקופה הפאטמית ) נאמר , שאסור לכל ך'מי שהוא להיכנס למסגד ( איננו יודעים לאיזה מסגד היתה שייכת אותה כתובת , ( אף אם יבוא בעניינים של אקתח'ראג . ' לאור זאת יש לשער , כי נציגי הד'מים — יהודים ונוצרים — נהגו לבוא למסגד אל הקאצי כדי לשלם את מס הגולגולת ; הוא הדבר שמייסרו של המסגד רצה למנוע . סוגיית המסים בירושלים היא בעיה מיוחדת במינה . ראינו לעיל ( עמ' ( 7 את הסעיף בחוזה עמר עם אנשי ירושלים הנוצרים , שלפיו עליהם לשלם את הג'זיה כמו תושבי הערים האחרות , אולם לא נאמר שם מהי הג'זיה של הערים האחרות . רמז לעניין זה אנחנו מוצאים בידיעה , שבזמן הכיבוש ( 635 ) יג , עמ' , 378 ואת תרגומו העברי אצל ל '' א מאיר , ' עמדת היהודים בימי הממלוכים , ' ספר מאגנס , ירושלים תרצ"ח , עמ' ; 163-162 שיזרי , נהאיה , עמ' 107-106 והנספח שם , עמ' ; 120 ראה אצל ו"י פישל , ' פרק מתוך הכרוניקה "דברי יוסף" של סמברי , ' ציון , ה ( ת"ש , ( עמ' , 213-209 נוסח עברי מימי הביניים של ל"ח תנאי עמר , פרי עטו של יעקב סכנדרי , רבה של אלכסנדריה , על פי מקור ערבי בלתי ידוע , כפי שהעתיקו יוסף סמכרי ( המחצית השנייה של המאה הי"ז ) בכרוניקה שלו , דברי יוסף . ראה דיון כללי בסוגיית המסים בארץ ישראל בתקופה הנידונה אצל : מ' גיל , 'המסים בארץ ישראל , ' ציון , מה ( תש"ם , ( עמ' . 285-268 העיקרון של המס המדורג הושפע כנראה מן הקו שקבע הנביא , באמצעות הפסוק מסורת אלתובה שהוזכר לעיל , שאת הג'זיה יש לשלם ען יד ' ) מן היד , ( ' ביטוי אשר על פי מקורות קדומים יש לפרשו : 'לפי היכולת , ' או 'לפי הרווח . ' ראה : An Yadin ' , Arabica , XI ( 1964 ) , pp . 272- M .. 1 . . 278 Kister , דינר : בערך ארבעה ורבע גרמים זהב , ואילו הדרהם היה מטבע כסף , ובדרך כלל היה משקלו קצת יותר משלושה גרמים . על האופי המקודש של כספי הג'זיה ראה : מקריזי , ח'טט , א , עמ' . 187 הקאצי ממונה על הגבייה , ראה : תעודה מס' 114 ( פקודת תשלום של אברהם בן הרמב"ם לזכות הקאצי שמס אלדין , מתעודות ההקדש בפסטאט , מן הגניזה , ( אצל : from the Cairo Geniza , Leiden 1976 , p . 416 M . Gil , Documentsofthe Jewish Pious Foundations ראה את המונח אסתח'ראג' במשמעות ברורה של גביית מס הגולגולת אצל יחיא בן סעיד , עמ' 1239 מקריזי , אתעאט , א , עמ' . 146 הכתובת הירושלמית , ראה : gie orientale , II , Paris 1898 , p . 308 ; Repertoire Ch . Clermont-Ganneau , Recueil cl ' arche ' o / o- r'n ;( 1926 ) , p . 97 Inscriptionum Arabicarum ' , Der Islam , XV no . 2149 ; W . Bjorkman , 'Jerusalem im Corpus chronologique cf e ' pigraphie arabe , VII , pp . 80-81 , הירשברג , 'ענייני הר הזיתים בתקופת הגאונים , ' ידיעות , יג ( תש"ח , עמ' , 163 ואת ציור הכתובת שם , עמ' . 162 הירשברג שיער , שאסתח'ראג' פירושו פינוי האשפה , וייחס זאת לידיעות בדבר העסקת יהודים בעבודות ניקיון בהר הבית בתקופה שלאחר הכיבוש , עניין המוזכר במקום אחר בספר זה ( להלן , עמ' . ( 136 השאלה אם מותר לד'מים להיכנס למסגד נידונה בספרות ההלכה המוסלמית ולעתים התשובה היא חיובית , כגון דעתו של מג'אהד , אצל אבן אבי שיבה , ב , עמ' 526 י השווה . // M . s \ 1942 , p . 37 A . S . Tritton , 'Non-Muslim Subjectsof the Muslim , . state אסור היה ( בדרך כלל ) לד'מים להיכנס למסגדים , אבל בכל זאת נכנסו , כי אי אפשר לשאול אדם לאמונתו בכניסה למסגד ( על פי אלעזאלי . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר