ספרות ופוליטיקה — רישומה של המחלוקת הכלקרונית בתיאולוגיה ובספרות

עמוד:431

לא מעט נזירי מדבר יהודה , כעדותו של קירילוס מסקיתופוליס . דוגמה ברורה לכך היא מדיניותו של הפטריארך אליאס , ( 516-494 ) ידידו של אותימיוס _, שהצליח בעזרתו ובעזרת סבא , בשלהי המאה הה' ובתחילת המאה הו , ' להקים מעוז כלקדוני חזק שעמד בפני כל התקפותיו של הקיסר המונופיסיטי אנסטאסיוס . באותה תקופה גם התעורר הוויכוח סביב מסמך פיוס ואיחוד ( henotikon ) שפורסם בשנת 482 על ידי הקיסר reel בשנת 512 כתב סוורוס מאנטיוכיה , התיאולוג המונופיסיטי החריף ביותר , מכתב לפטריארך אליאס , ובו דרש גינוי חד משמעי של ועידת כלקדון . משבוששה התשובה המבוקשת לבוא שלח סוורוס מכתב נוסף , בתמיכת כוחות הצבא . ראשי הנזירים סבא ותיאודוסיוס , מלווים באבות מנזרי המדבר ובנזירים רבים , עלו לירושלים בשנת 516 ובתמיכת תושבי העיר קיללו את סוורוס ואת תומכיו . מאוחר יותר , בשנת , 518 בהקשר דומה , כתבו הנזירים לקיסר אנסטאסיוס מכתב ובו הסבירו את סגוליותם של ירושלים ושל המקומות הקדושים ואת משמעותם עבורם . חשיבותו של המסמך בכך שבו משתמשים הנזירים בפירוש — אולי לראשונה — בביטוי 'ארץ הקודש' ככינוי לארץ ישראל , ולא רק במושג 'המקומות הקדושים . ' מכתב חשוב זה מדגים את הניצחון האורתודוקסי הכלקדוני בארץ ישראל . מן הראוי לציין כי הניצחון היה שלם רק בארץ ישראל ובסיני , ואילו סוריה ומצרים עמדו בנאמנותן למונופיסיטיות . במהלך המאה הו' נמשכו הוויכוחים הגדולים , מורשת העבר , סביב הבעיות הכריסטולוגיות והתפיסות האוריגניסטיות " . תולדות האוריגניזם בארץ ישראל קשורות באופן הדוק להתפתחות הנזירות , ואף כאן כתביו ההגיוגראפיים של קירילוס הם מקור הידע העיקרי . בתחילת המאה הו' התמרדו כמה מנזירי 'הלאורה הגדולה , ' היא מנזר 'מר סבא , ' עזבו את המנזר והקימו מנזר אחר ליד תקוע , הוא 'הלאורה החדשה . ' לאחר זמן מה קיבלו את ברכתו של סבא , אשר ממנזרו הסתלקו . ( 507 ) 'הלאורה החדשה' היתה עד מהרה למעוזו של האוריגניזם . הפרטים ידועים לנו מספר 'חיי סבא' של קירילוס , שהיה עד מהימן למרות התנגדותו החריפה לאוריגניזם " . 49 ראה שנבורן , סופרוניוס מירושלים , עמ' 31 ואילך ; וכן : p . 110 D . Chitty , The Desert a City , London 1966 , 50 המכתב מובא אצל קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 57 ( עמ' ;( 157- 152 פסטיז'יאר , עמ' . 85-82 וראה : שנברון , סופרוניס מירושלים , עמ' . 39 באותה שנה , , 518 נסע סבא לסקיתופוליס ושם הכיר את אביו של קירילוס , שעתיד היה לכתוב את ההגיוגראפיה שלו . על מושג 'ארץ הקודש , ' ראה : . cols . 684-694 Land' , Theologische Real-Enzyklopadie , XIV , r . wilken , 'Heiiiges וראה עכשיו וילקן , הארץ הקדושה . 51 כפי שמעיר א' גיומון , אין קשר הכרחי בין מונופיסיטיות לאוריגניזם , אם כי אפשר להבחין לעתים ביחסים — אולי לא מקריים — בי ן שני הזרמים . אכן , לשני הזרמים , יורשי התיאולוגיה _האלכסנדרונית , היה אויב משותף , הוא _תיאודורוס ממופסואסטיה ותלמידיו ; ראה : . ( Palristica Sorbonensia , 5 ) , Paris 1962 , p . 173 I'histoire de I'Orige ' nisme des Grecs et les Syriens Les'Kephalaia gnostica ' d'Evagre le Pontique et a . Guiiiaumont , על הפולמוס האוריגניסטי בארץ ישראל , ראה , Debate , Princeton 1992 Cultural Construction of an Early Christian E . A . Clark , The Origenist Controversy : 771 £ פטריך , נזירות מדבר יהודה , עמ' . 283-272 י _$ חיי סבא , 36 ( עמ' ;( 125-122 פסטיז'יאר , עמ' . 51-49 וראה : גיומון ( לעיל , הערה , ( 51 עמ' . 133-128

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר