חותמות ירושלים

עמוד:386

הקאנוניקים ידוע לנו גם במקור וגם מרישום מאוחר , אולם הוא מייצג לעניין הנידון כאן . י 2 בצד הפנים נמצאת , לאחר הצלב , הכתובת : , sigillvm canonicorvm ובצד האחור : . sepvlchri sanctissimi ותרגומה : 'חותם הקאנוניקים של כנסיית הקבר . ' בפנים הכתובת נמצא רישום מעניין , המתאר את כנסיית הקבר הבולטת בתקרתה הפתוחה לשמיים במרכז כיפה . זו נשענת על מערך של עמודים וקשתות , הן העמודים של 'כנסיית התחייה' ( אנאסטסיס ( Anastasis — או 'הרוטונדה' , Rotonde — כפי שנקראה בפי הצלבנים . מתחתם נמצאת מצבת קבר ישו : מרובע הנשען על עמודים דקים , ובראשם בסיס עגול חלול המעוטר בכיפה וכצלב . בפנים הבניין , שנקרא 'אדיקולום' ( edicuium ) בפי הצלבנים , נמצאת מצבת קבר של ממש , לוח שיש ( לפי האמונה הנוצרית — חלק מן הגולל של הקבר המקורי ) מעל מבנה קוביה נמוך . מעל ללוח תלויה מנורה , בחינת 'נר תמיד . ' מובן מאליו שלמוסדות כנסייה אחרים , כולם כעלי רכוש ולכן נזקקים לחותמות , היו חותמות , שברובם יש עניין כחלק מדמותה של העיר ודימוים העצמי של המוסדות . בין אלה תופסים מקום חשוב המסדרים הצבאיים . ראשי המסדרים ( Custos ; Magister ) היו בעלי חותמות אישיים שציינו את שמם ותארם . אולם לנו עניין בסמלי המסדר . בין המעניינים ביותר הם חותמות מסדר ההוספיטאלרים ( הוא מסדר יוחנן הקדוש . ( אחד מהם הוא קדום למדי , מן המחצית הראשונה של המאה הי"ב , וקובע טיפוס שחוזר גם בחותמות אחרים ( איור . ( 10 כחוץ בשוליים הכתובת : ובתרגום : ) ' חותם ) של ההוספיטאל של ירושלים . ' בפנים מבנה מושתת על עמודים , שבמרכזו חצי כיפה וממנה תלויה מנורה . על המיטה מוטל מת בתכריכים , צלב למראשותיו ומול הצלב מונף כלי , כנראה בזיך של קטורת . חותם המסדר הטמפלארי הוא בעל סמליות מסוימת . החותם מצוי במקורו , אולם תעתיקו קל יותר לקריאה ( איור . ( 11 י 2 מסביב הכתובת : י סנדולי , מס' , 96 עמ' . 79 צילום המקור אצל מאייר ( לעיל , הערה , ( 18 לוח מס' . 7-6 24 סנדולי , עמ' , 94 מס' 25 . 110 שם . עמ' , 127 מס' . 171 איור _' ° חיתם מסדר ההוספיטאלרים - על פי סנדולי

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר