1. מבוא

עמוד:14

14 בתי דפוס ברחבי אירופה . ארסמוס, שהכיר היטב את תעשיית הדפוס על מרכיביה השונים והיה קשור לכמה מהחשובים שבבתי הדפוס, ידע להשתמש בה היטב כדי להשיג את מטרותיו . ה ש ב ח ל ט י פ ש ו ת ( Moriae encomium id est stultitiae laus ) , שראה אור בדפוס ב- ,1511 הוא חיבורו המקורי, המוכר והנמכר ביותר של ארסמוס, גם בימינו . חיבור זה הוא סאטירה משעשעת ונוקבת על הכוח המניע כל, על הטיפשות, שמכוחה מתקיימת ומתפקדת החברה האנושית על דפוסי התנהגותה ומוסדותיה . רוח כתיבתם הסאטירית של לוקיאנוס, הסאטיריקן הרומי, ואריסטופנס, מחבר הקומדיות האתונאי, שורה על הדברים . ליבת מחשבתו הדתית של ארסמוס הייתה "הפילוסופיה של ישוע" כפי שהוא קרא לה . עיקרה הוא חזרה לנצרות האוונגליונית ולערכים של פשטות וצניעות באורחות החיים, רדיפת שלום, התנגדות לטקסים עקרים ולמנהגים פולחניים מיותרים והדגשת הצד הרוחני-מהותי של הסקרמנטים . כתאולוג חדשן ומתנגד נחרץ לתאולוגיה הסכולסטית-שמרנית שרווחה בימי הביניים, ומתוך גישה ביקורתית ומידה של ספקנות שבלטו במחשבתו, ניגש ארסמוס לערוך את הברית החדשה במהדורה דו-לשונית יוונית ולטינית, הראשונה מסוגה שיצאה לאור בדפוס . חידושה הגדול היה בעמידתו של ארסמוס על העיקרון

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר