הקדמה

עמוד:7

הקדמה | 7 אידאולוגיית כור ההיתוך ועקרונות הפלורליזם התרבותי מציעים אסטרטגיות שונות לשילוב קבוצות מיעוט בקרב הרוב הדומיננטי מבחינה תרבותית ( , Berry 2011 ) . לפי גישת הפלורליזם התרבותי, קבוצות המיעוט מוכלות בתוך הקבוצה הדומיננטית, מרכיבי הזהות של הקבוצות השונות מתערבבים, אך נשמר מכלול הזהויות האופייניות לכל תרבות . תפיסת כור ההיתוך מזוהה עם הציפייה של הקבוצה הדומיננטית לכך שקבוצות המיעוט ייטמעו בה, אם כי בפועל גם לאחר תהליך זה קבוצות מיעוט נותרות קבוצות שוליות המופרדות מתרבות הרוב . יוגב ( 2001 ) מבחין בין שתי גישות לחינוך לרב - תרבותיות : הגישה הפרטיקולריסטית והגישה הפלורליסטית . על פי הגישה הפרטיקולריסטית האופיינית למרבית מסגרות החינוך בישראל, כל זרם בחברה מכיר את תרבותו, אך אינו שואף להכיר את תרבותן של קבוצות אחרות . על פי הגישה הפלורליסטית שהיא מוקד עניינם של סוציולוגים וחוקרי חינוך, יש לחנך לסובלנות ולסבלנות ( patience and tolerance ) ולראות בהכרת האחר בחברה יעד מרכזי ( 2008 , Baruch ) . בנקס ( 2015 , Banks ) הנחשב לאחד ממוביליה של הגישה הפלורליסטית הגדיר חמישה ממדים של חינוך פלורליסטי לרב - תרבותיות בבתי הספר : לימוד על תרבויות שונות בדגש על זכותה של כל קבוצה לשמר את מורשתה ואת מנהגיה ; תהליך של הבניית ידע, שבו התלמידים והמורים חוקרים יחד במבט ביקורתי את הנחות היסוד ואת הנטיות החברתיות המאפיינות תרבויות שונות, ובכלל זה סטראוטיפים, התבטאויות וכינויים גזעניים כלפי קבוצות עדתיות שונות ושימוש יום - יומי בשפה ( מילים, ביטויים ובדיחות שאמורים להצחיק, אך למעשה מבטאים ואף משמשים הצדקה לקיפוח של אותן קבוצות ) . ממד זה מדגיש את חשיבותה של שפה רחוב בעיצוב החברה, שהרי "שפה לא רק מבטאת רעיונות, אלא מעצבת מחשבה" ( 2011, , Moor p . 119 ) ; צמצום דעות קדומות בחברה בכלל ובכיתה ; פדגוגיה של שוויון, שבה מורים חושבים באופן רפלקטיבי ומשנים את התנהגות התלמידים באמצעות כלים מתקדמים, כגון סימולציות ומשחקי תפקידים ; העצמת המבנה הבית - ספרי ושינויי רוחב שמטרתם לעורר מודעות וליצור צוות מגוון בהיבט התרבותי . למרות הקושי ליישם את כלל הממדים האלה בבתי ספר ישראליים – בשל הנטייה של קבוצות בחברה הישראלית לחנך את ילדיהן במסגרות חינוך מופרדות – גם בתי ספר אלה יכולים להיעזר ברבים מהרעיונות שהציע בנקס, ולהעניק הזדמנויות למפגש בין תלמידים מקבוצות דתיות ותרבותיות שונות . פלביאן ( 2017 ) ממליצה לטפח מעורבות של תלמידים בתכנים של כלל התרבויות בחברה אגב שימור מקורותיהם התרבותיים, ולחנך במגוון דרכים לראות ברב - תרבותיות בכיתות מקור בלתי נדלה של הזדמנויות למידה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר