פתח דבר

עמוד:11

אדריכלות והסביבה הבנויה : סדר יום 11 במנגנוני ניהול ושליטה, תנועות כוח והון והבנה חדשה של יחסי זמן – מרחב, כפי שהם נטועים במציאות של קפיטליזם מאוחר . אולם דווקא הרחבת הדיון של תחומי ידע רבים אחרים ועניינם בסביבה הבנויה מחייבים לבחון את תרומתו הייחודית של ידע אדריכלי ולהציב את השאלה מה טיב הקשר בין אדריכלות לתרבות . בהתאם, נתמקד תחילה בשלוש שאלות מרכזיות : מהי תרבות אדריכלית ? מהו ידע אדריכלי ? מהו מרחב התמרון של הפעולה האדריכלית ? תרבות אדריכלית אדריכלות ) במובנה הרחב, הכולל, לצד תכנון בניינים גם עיצוב עירוני ואדריכלות נוף ( היא תחום עיסוק הפועל לקראת ייצורן של סביבות בנויות . ככזאת, היא מסגרת המתרחשת בתוך הקשר תרבותי והיסטוריה מקומית, המקיימת יחסי גומלין עם זירות ידע אחרות, כמו ספרות ופילוסופיה, אך היא גם בעלת זיקה חזקה לידע טכני וטכנולוגי . לפעולה האדריכלית סימני ייצוג מאפיינים, כגון סכמות, תוכניות, חתכים ומודלים תלת – ממדיים, שבאמצעותם חושבים אדריכלים על עיצוב הסביבה, על מופעיה, על מוצריה ועל האופן שבו ייעשה בהם שימוש . אולם, לאדריכלות אין מונופול על עיצוב הסביבה הבנויה, המעוצבת בפועל גם על ידי המשתמשים בה ועל ידי כוחות אחרים . בהתאם לכך, אדריכלות היא פרקטיקה מקצועית בעלת מאפיינים ייחודיים, המתייחסת בו – בזמן אל עצמה ואל מערכות אחרות מחוץ לה . הבדל מהותי בין התייחסות האדריכלות לעצמה לבין התייחסותה למערכות אחרות הוא באופני הקריאה והדיבור . בעוד האדריכלות מגדירה עצמה כעיסוק המעוגן בחוקים ובמוסכמות חברתיים – תרבותיים, הממוסגר במניפסטים ובכתיבה תיאורטית שמבטיחים את תפקודה בתוך מערכת ערכים ומכלול עמדות מוסכם, התייחסותה אל שאר המערכות היא כאל שאר נורמטיבי מוסכם, שמשום שאינו מקודד הוא מספק אשליה של חופש ומשחק 5 הבחנה זו בין אדריכלות ל שאר מזהה שתי מערכות הנמצאות ביחסי במשמעויות . גומלין ומשפיעות על הייצור הקונקרטי והסמלי של הסביבה הבנויה . משתמע מכך שגם ממדיה הייחודיים או האוטונומיים של האדריכלות, קרי אמצעי הפעולה והייצוג שלה, אינם יכולים להיות מובנים ללא התייחסות למערכות אחרות ולזירה החברתית – תרבותית שבתוכה היא פועלת . המונח תרבות ) culture ( אינו פשוט להגדרה . מקורו ההיסטורי במילה עיבוד ) cultivation ( . הוא מתייחס אל הרוח האנושית ומבסס את רעיון האדם התרבותי ) cultivated / cultured person ( . במקביל לתפיסה זו התפתחה הגדרה אנתרופולוגית למושג 6 בין שתי הגדרות אלה של תרבות, זו הגבוהה וזו תרבות, כביטוי לאורח חיים יומיומי . של חיי היומיום, התפתחה תפיסת התרבות הנוכחית כמסגרת משמע יומיומי, אשר נגזר מערכים משותפים — אידיאלים אבסטרקטיים, נורמות, חוקים או עקרונות — ונבנה על ידי הקולקטיב למקבץ מוסכמות אשר החברה חולקת בהן . לאנשים השייכים לאותה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר