מבוא

עמוד:12

12 אמילי בודק | רמי אהרונסון לבריאות נפשית עבור חלקנו מאשר נתיבי טיפול פשוטים יותר וישירים יותר לכאורה, לפחות בטווח הארוך . אנו מאמינים שאלה הם הדברים, אף על פי שהתהליך, כפי שרמזנו קודם, אינו מספק, אלא בדרך שטחית מאוד, את הנחמה שרובנו מבקשים לעצמנו בשעה שאנו פונים לטיפול . בשנים שעברו מאז שפרויד פיתח את המודל הפסיכודינמי של הנפש, נכנסו לשדה הטיפול הפסיכולוגי תיאוריות ופרקטיקות רבות, מתחרות וסותרות . אף על פי ש פסיכותרפיה וחיי היומיום אינו ספר תיאורטי או לימודי, ואין בכוונתו להיות מבוא לתורת הנפש הפרוידיאנית או לתורות נפש אחרות, אנו נבאר מושגים פרוידיאניים ולא-פרוידיאניים בסיסיים - למען מי שהתעניינותם בנפשם תוכל להוביל אותם להתעניינות בתורות הנפש בכללותן . כמו כן, נפרט כמה מההבדלים החשובים בין פסיכואנליזה לפסיכותרפיה . לאורכו של הספר היינו מודעים מאוד לשינויים שחלו בפסיכואנליזה ובפסיכותרפיה, שחלקם התחילו עוד בחייו של פרויד . עם זאת, פסיכותרפיה וחיי היומיום הוא ספר פרוידיאני, ללא בושה . בהמשך נטען מדוע מודל הנפש על פי פרויד, גם אם ברצוננו לנסח מחדש כמה מהתיאוריות שלו, עדיין עשוי להיות הדרך הטובה ביותר שיש בידנו להמשגת תהליכים מנטליים . כמו כן, נראה מדוע הוא עשוי להיות גם המדריך הטוב ביותר לפיתוח אסטרטגיות של טיפול פסיכולוגי . כמעט כל תורות הנפש הפסיכולוגיות נותנות לנו תמונות מילוליות או תיאורים של פעולות מנטליות שבלעדיהם המילים היו נותרות לא מובנות, לא מבוטאות, ובמידה רבה, גם לא מדומיינות . הדבר נכון לגבי כל הטוענים לכתר בתחום זה, החל בטיפולים התנהגותיים וקוגניטיביים, דרך תיאוריית יחסי אובייקט והגישה התייחסותית, וכלה בתיאוריה הפרוידיאנית עצמה . הוא הדין אף במודלים שהוכחו באופן מדעי בתחומים כמו נוירו-ביולוגיה או נוירו-פסיכואנליזה ( שעליהם נרחיב את הדיבור בפרקים הבאים ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר