הקדמה

עמוד:13

מה יש לעשות ? 13 תודעה אזרחית לכוח הפוטנציאלי של פעולתנו בצוותא במרחב הציבורי כבסיס לכינון חברה מהפכנית שמגשימה דמוקרטיה השתתפותית אמיתית . מודל זה נבנה "מלמטה למעלה" ‑ מהתארגנות מקומית עד לממשל הלאומי, באופן שמבזר את הכוח בין מקורות רבים שמפקחים זה על זה . "חופש" הוא לא כלכלי, אלא פוליטי ‑ יכולת האזרחים לפעול בדיבור ובמעשה בחללים משותפים באופן שמשפיע מבחינה ציבורית, שניתן 5 במילים אחרות, לכונן ולשמר אותו רק בפעולה קבוצתית . ארנדט לא סיפקה תשובות לבעיות שזיהתה, הואיל ולשיטתה פוליטיקה היא מה שקורה בין אנשים שאמורים למצוא כלומר, אם היא פתוחה לכולם אז אולי בעצם אין בה כלום . ארנדט לא הייתה פופולרית כל כך כשהיא נפטרה . רבים שואלים על סיבת פרסומה המאוחר . התשובה לדעתי היא שהקריאה של כתביה מלהיבה ופורייה כיום כי היא חושבת דרך כל הבעיות האמיתיות בעולם, באופן על‑זמני ולא דיסיפלינרי . 5 . לפי פליפ הנסן השאלה היא : למה ניתן לקוות בנוגע לפעילות פוליטית כיום ? הבעיות והאפשרויות הניבו מבול למדני של תיאוריה פוליטית ושל קהילתנות ( קומוניטריזם ) . אבל מה שדרוש להבנת המצב הנוכחי הוא לא מדע או סוציולוגיה פוליטית, אלא פילוסופיה פוליטית, דהיינו צורת חקירה שלא נוגעת למוסדות ולפרקטיקות, אלא הצבת השאלות שעימן התעסקה הפילוסופיה הפוליטית בראשיתה, בימי יוון העתיקה . למשל, מהי הצורה של החברה ומהו האופי של ההבדל בין הצורות השונות ? השאלות הישנות חייבות להתעורר מחדש מבלי להסתמך על ההנחות המטפיזיות הוותיקות . וזהו הפרויקט של ארנדט . היא אינה נוסטלגית . יש בתיאוריית הפעולה שלה הרבה מרכיבים לא‑אורתודוכסיים רדיקליים, שהופכים את הגותה הפוליטית למקורית ומעניינת ( Phillip Hansen , Hanna Arendt : Politics History and Citizenship , UK, Polity Press , 1998, pp . 2 ‑ 4 ) . ארנדט פונה אחורה ליוון העתיקה בחיפוש אחר שרידים של ניסיון פוליטי אותנטי, מהסיבה הפשוטה שרעיון ה"פוליטיקה", שמקורו ב"פוליס" היוונית, השתמר בשפה ובספרות ששרדה : המילה "פוליטיקה" נגזרת מהמילה "פוליס" ( . Arendt , " Introduction Into Politics ," in : The Promise of Politics , ed Jerome Kohn , New York , Schocken Books , 2005, p . 116 ) .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר