פרולוג

עמוד:13

13 מדרגות לגן עדן תהליכים אלה בפוליטיקה ובתרבות האמריקנית החלישו את הדומיננטיות התרבותית הוואספית ופתחו ביתר שאת את השיח לקולות מן השוליים של החברה . שנות ה – 60 היו שנים שבהן הליברליזם האמריקני הגיע להישגים רבים, פעמים רבות דרך החלטות בתי המשפט, שהיו תוצאה של הפעילות הרעשנית ותיאטרון הרחוב של התנועות של "תרבות הנגד" . השינויים שהתחוללו נראו כה גדולים עד שהיו שחשו, כפי שכתב ה ניו יורקר 3 ב – ,1967 ש"כל מה שנראה מוצק בעבר נמס עכשיו" . שנות ה – 60 היו גם עדות לתמורות רבות בתרבות האמריקנית — באמנות גבוהה ופופולרית כאחד . אלה היו השנים שבהן התרבות האמריקנית קראה תיגר על המודרניזם ואימצה היבטים 4 מגוונים של רגישויות פוסט – מודרניות ופופוליסטיות כאחד . הפופולריות הגוברת של מוזיקת רוק בתרבות ההמונים בשנות ה – 60 הייתה שלב אבולוציוני נוסף — גם אם ייחודי ומסעיר במיוחד — שבמהלכו מוזיקה פופולרית תפסה לאורך המאה ה – 20 יותר מקום וחשיבות בחיי היום – יום, ולעתים היוותה אף קול 5 חברתי ופסקול פוליטי . יהודים אמריקנים רבים ( באופן שלא תואם את יחסם באוכלוסייה ) נטלו חלק הן במאבק למען צדק חברתי והן בתעשיית המוזיקה ובעשייה המוזיקלית מתחילת המאה ה – 20 ועד תחילת שנות ה – 70 ( ולאחר מכן ) . בשני מוקדים אלה אנו עדים לשיתוף פעולה מפתיע בהיקפו בין המיעוט האפרו – אמריקני והיהודי . הנוכחות המוזיקלית של יזמים ואמנים יהודים בחצי הראשון של המאה ה – 20 ידועה ומקובלת לנוכח ייצוג מוחץ של יהודים בתעשיית ההוצאה לאור והלחנת שירים פופולריים, בברודוויי ואפילו בג'אז . אולם גם בעידן הרוק, החל באמצע שנות ה – ,50 חשיבות היהודים כה מפתיעה ולא 6 כמו מזוהה כאחד, עד שהיה מי שכינה אותה "היסטוריה חבויה" . במאבק למען צדק חברתי, גם בשדה המוזיקלי שיתוף הפעולה החל בסוף המאה ה – ,19 אבל הגיע לשיאו במהלך שנות ה – 60 בשל

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר