פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר 9 עבירות זעירות שוב ושוב, דן אותו בית המשפט למאסר ממושך יותר . במהלך מאסר זה התחיל ז'נה לכתוב את ספרו הראשון להתפרסם, את יצירת המופת הגדולה שלו — המדונה של הפרחים 3 ) Notre Dame des Fleurs , 1943 ( . פריז הכבושה לא הייתה מקום שכדאי להיות מאובחן בו כ"א – סוציאלי" ) המונח שאימצו הנאצים לאוכלוסיות הנוטות מסיבות ביולוגיות כביכול לעבריינות פלילית או מינית או אפילו סתם למובטלות כרונית ( . ז'נה, אף על פי שלא הודה בכך אולי גם בינו לבין עצמו, החל להבין כי הוא עלול למצוא עצמו מוכחד בקלות יתרה על ידי השלטונות ה"בלתי אוהדים" בלשון המעטה ) הוא עמד בפני סכנה ממשית להישלח למחנה ריכוז ( , והחל לנהוג בהתאם לכך . לאחר שחרורו בראשית 1943 הצליח ז'נה להיות מוצג בפני אחד מקברניטי החיים האינטלקטואליים בפריז, ז'אן קוקטו, ואף הצליח לשכנע אותו לקרוא את כתב היד של המדונה , ובסופה של 1943 הספר ראה אור . ב – 1944 ז'נה מציג את עצמו בפני ז'אן – פול סארטר ונכנס לחסותו השופעת . מעתה והלאה חיי עבריין הרקק הרושם בקדחתנות על דפים מסמורטטים תחת הגשר, יתחלפו בחיי מנעמים של אינטלקטואל צרפתי מוערך ורווחי . בשנת 1947 הוצג מחזהו הראשון, המשרתות 4 ) Les Bonnes , 1947 ( , שהיווה את פתיחתה של קריירה מזהירה כמחזאי . בשנת ,1949 בעקבות עצומה שכללה את חתימותיהם של בכירי אנשי הרוח הצרפתיים של אותה העת, זכה ז'נה לחנינה סופית מהנשיא ) חנינה שמחקה את תלולית ההאשמות השונות והמשונות שעדיין רבצה עליו ( . חייו של ז'נה תואמים במובן מסוים את המאה ה – 20 כפי שאנו תופסים אותה — המחצית השנייה שלהם היא אפקט מוחלט של קודמתה, אבל בה במידה גם זרה לה להפליא . מרגע שעלה בידיו של ז'נה ) באמצעות שילוב של חוצפה, מזל וכישרון ( להמיר את זהותו כפושע – משורר מזהות מציאותית גרידא למותג טהור בסלונים הפריזאיים ובקמפוסים האמריקאיים בין שנות ה – 50 לשנות ה – 80 של המאה ה – 20 — הוא כותב אחרת . משהו שהיה איננו עוד, ומשהו שקודם נעדר, דוחק כעת בעודף נוכחותו כל דבר אחר .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר