מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 של כנסייה ביזנטית אשר הוקדשה ליוחנן המטביל : בנייתו הייתה שחזור של מהלך קודם, שבו ניכסה לעצמה הכנסייה את המקום, ששימש מקדש לאל הרומי יופיטר . 6 מאות שנים של היסטוריה עירונית רציפה ושל מסורות דתיות מקומיות התאחו להן בדמות המסגד החדש . מנגד, במרחב אשר מזוהה כיום כמערב אירופה, על אף הופעתן של מערכות שלטון בהנהגת שושלות מקומיות, המשיכה לשגשג מורשת אשר נגזרה מעֶקְרון הקיסר השולט בחסד האל . 7 שלהי העת העתיקה מאופיינים אפוא ביחסי גומלין בין-תרבותיים מתמשכים, אשר במסגרתם התקיימו מעברים ומפגשים של מסורות תרבותיות, דתיות, פוליטיות וחברתיות ומתוך כך גם התעצבות מתמדת של רעיונות ונְהגים . ההכרה במגמות אלו החלה לקבל ביטוי ממשי במחקר המודרני בראשית שנות השבעים של המאה העשרים, כאשר הסב פיטר בראון, פטרונו הראשי של המושג שלהי העת העתיקה ( Late Antiquity ) , את תשומת ליבה של קהילת המחקר לתקופה שהתאפיינה בהנהגתן של שושלות אשר שילבו אידיאות דתיות, פוליטיות וחברתיות . 8 היה בהכרה זו כדי לספק הצדקה לחוקרים, להיסטוריונים בפרט, בעלי תחומי עניין ומיקודים כרונולוגיים שונים לחרוג מדל"ת אמות מחקרם המיידי . התקופה שבין 200 ל- 800 לסה"נ, ויש שיאמרו אף לפניה ואחריה, החלה לזכות במעמד משל עצמה . מדובר בתקופה שדברי חכמים רבניים ומנהיגי כנסייה, חוקים אימפריאליים ומסורות נבואיות זכו בה לניסוח מחודש ולפרשנות מתעדכנת, אשר על יסודותיהם ולאורם עתידות היו להיבנות ציוויליזציות שלמות . אומנם יש בעברית חיבורים העוסקים בסוגיות שיש להן זיקה לשלהי העת העתיקה, אבל חיבורים אלו משקפים חלוקה מסורתית בין תחומים שונים, דוגמת היסטוריה כללית, היסטוריה יהודית, לימודי אסלאם, ארכאולוגיה וכיוצא בזה . משום כך בולטת 6 על מסגד אל-וליד בדמשק ראו S . Bashear ‘Qibla Musharriqa and Early Muslim Prayer in Churches’, The Muslim World 81, 3 - 4 ( 1991 ) , pp . 277 - 279 ; E . Key Fowden, ‘Sharing Holy Places’, Common Knowledge 8, 1 ( 2002 ) , pp . 129 - 134 ; D . Albera, ‘“Why Are You Mixing What Cannot Be Mixed ? ” Shared Devotions in the Monotheisms’, History and Anthropology 19, 1 ( 2008 ) , pp . 41 - 43 ; M . Guidetti, ‘The Contiguity between Churches and Mosques in Early Islamic Bilād al - Shām’, Bulletin of the School of Oriental and African Studies 76, 2 ( 2013 ) , pp . 229 - 258 M . McCormick, Eternal Victory : Triumphal Rulership in Late Antiquity, Byzantium, 7 and the Early Medieval West, Cambridge 1990, Cambridge University Press 8 עם חיבוריו הבולטים של בראון המציבים את שלהי העת העתיקה כמסגרת כרונולוגית עצמאית נמנים, בין היתר, P . Brown, The World of Late Antiquity, AD 150 - 750, London Harcourt College Pub . ; idem, The Cult of the Saints : Its Rise and Function in 1971, Latin Christianity, Chicago 1984, University of Chicago Press ; idem, ‘The Rise and Function of the Holy Man in Late Antiquity, 1971 - 1997 ,’ Journal of Early Christian Studies 6, 3 ( 1998 ) , pp . 353 - 376 ; idem, Poverty and Leadership in the Later Roman Empire, Hanover 2002, UPNE

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר