הקדמה

עמוד:10

10 רוזה לוקסמבורג אתם קוראים את הקול הבוקע מההיסטוריה ולא יכולים שלא לתהות על האקטואליה . השאלות הבסיסיות שלה עדיין תקפות : מה הם האינטרסים ומי הם בעלי העניין הישראלים העושים כל שביכולתם כדי לעקר את החלופה לימין, ללאומיות, לבדלנות וללוחמנות ? למי יש עניין ומה הם הרווחים המופקים מתעשיית המלחמה של "שחקני" הלא – שלום והלא – צדק של מקומותינו ? כתיבתה של לוקסמבורג כה רלוונטית, אף על פי שרבים מהנושאים שהעסיקו את סדר יומה כבר אינם עומדים על סדר יומנו . מאבק המעמדות, הקומוניזם, מהפכה, הפרולטריון וכל שאר המונחים של תנועות הנוער החלוציות עברו מן העולם . אבל סוגיות היסוד ההן עדיין אתנו : הפער הגדל בין אלה שיש להם לאלה החסרים, הדורסנות של תאבי הבצע, הצרכנות המיותרת המניעה את גלגלי הכלכלה העולמית, האלימות והרדידות כתחליף לבירור, לחשבון נפש ולפריצת המבואות הסתומים . כשחושבים על מהפכנים עזי אומץ ורבי השראה, אי – אפשר להימנע מחשיבה על יהודים מתקני עולם . משפינוזה ועד ברני סנדרס . חילונים וסוציאליסטים, מתקני עולם ומתקני עמם . טרוצקי, מרקס ומשה הס, הרצל ורוזה לוקסמבורג . איפה הם כולם ? האם ייתכן שעצם הקמתה של מדינת ישראל סתמה את הגולל על החשיבה האוניברסלית של היהודים הישראלים ? אולי, ואולי הם כאן ועוד לא התגלו . אם אכן כתקוותי, אני מבקש מהם לקרוא את דבריה אלה של רוזה לוקסמבורג ולתרגמם למעשים ; לפעולות של צורך דחוף במהפכה אבל לא במלחמה, למען חברתיות סוציאליסטית שלא מוכנה להתפשר על מסכת הערכים הדמוקרטית . להיות כמוה קנאים לרעיונות כלל – אנושיים מבלי להתפשר במאומה על אהבת החיים, אהבת העולם והאדם באשר הם . להיאבק כנגד השנאה והבורות, האפליה וההדרות מבלי להפוך בעצמם לשונאים, מכוערים, רעים ואכזרים . כמוה בדיוק, זו שגם ברגעי הקושי האכזריים ביותר שהיו מנת גורלה היא לא חדלה לאהוב . זה ניצחונה . הֱיוּ כמוה .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר