1. הבעיה

עמוד:14

ברוניסלב מלינובסקי 14 נפרשת בתוך ארגון חברתי מסוג מוגדר, בחוג הצר של המשפחה המורכבת מאב, אם וילדים . וכך התסביך המשפחתי — העובדה הפסיכולוגית החשובה ביותר לדעת פרויד — נגרם בגלל פעולה של התקבצות חברתית מסוג מסוים על הנפש האנושית . ושוב, החותם הנפשי המוטבע בכל פרט בצעירותו מפעיל השפעות חברתיות נוספות, בכך שהוא מכין אותו ליצירת קשרים מסוימים ומעצב את מערכי הקליטה שלו ואת כוחו היצירתי בתחומי המסורת, האמנות, המחשבה והדת . לכן הסוציולוג מרגיש שצריך להוסיף לטיפול הפסיכולוגי בתסביך שני פרקים סוציולוגיים : הקדמה עם תיאור האופי הסוציולוגי של השפעות המשפחה, ואחרית דבר המכילה את ניתוח השפעותיו של התסביך על החברה . שתי בעיות מתעוררות לפיכך אצל הסוציולוג . בעיה ראשונה . אם חיי המשפחה גורליים כל כך למנטליות האנושית, אופיים מחייב תשומת לב רבה יותר, שכן עובדה היא ש המשפחה אינה אחידה בכל החברות האנושיות . הרכבה משתנה במידה רבה עם רמת ההתפתחות ועם אופי הציוויליזציה של בני האדם, והיא אינה שווה ברבדיה השונים של אותה חברה . לפי התיאוריות הרווחות אפילו היום בקרב אנתרופולוגים, המשפחה השתנתה במידה עצומה במשך התפתחותה של האנושות, ועברה מצורתה המתירנית, המבוססת על שיתוף מיני וכלכלי, דרך "משפחה קבוצתית" המבוססת על "נישואים קבוצתיים", "משפחה של 3 2 דרך משפחה המורחבת והקלאןשארי בשר", המבוססת על "נישואי פונאלואה", עד לצורתה הסופית בחברה שלנו היום — המשפחה האינדיווידואלית המבוססת על נישואים מונוגמיים ועל ה – patria potestas , שליטתו המשפטית המוחלטת של האב בחיי צאצאיו . אבל חוץ ממבנים אנתרופולוגיים כאלה המחברים מעט עובדות עם הרבה השערות, אין ספק שמתוך תצפית ממשית בקרב הפראים של ימינו נוכל לראות מגוון גדול של הרכבי המשפחה . קיימים הבדלים בחלוקת הכוח , שבהיותו מושקע באב בדרגות משתנות, נותן צורות אחדות של פטריארכיה, או בהיותו 4 ישנן סטיות ניכרות במתודות מושקע באם, נותן תת – חלוקות שונות של זכות – אם . ההערכה וההסתכלות על ההורשה — מטריליניה המבוססת על התעלמות מהאבהות ופטריליניה למרות ההתעלמות הזאת ; פטריליניה בגלל כוח, ופטריליניה מסיבות כלכליות . יתר על כן, הבדלים בהתיישבות, דיור, מקורות מזון ואספקה, חלוקת עבודה וכו' משנים במידה רבה את מבנה המשפחה האנושית בקרב גזעים ועמים רבים . לפיכך עולה הבעיה הבאה : האם הקונפליקטים, התשוקות וההתקשרויות בתוך המשפחה משתנים ביחד עם המבנה שלה או שהם נשארים בלא שינוי בכל האנושות ? אם הם משתנים, כמו שאכן קורה, אז התסביך הגרעיני של המשפחה אינו

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר