מבוא למסכת עבודה זרה

עמוד:11

עבודה זרה 11 7 ורהרעיון המרכזי המודגש בתיאור עבודת המרקוליס ( מרקוריוס ) ובעל פע כעבודה זרה . מסתבר שמה שאצל אלים אחרים הוא חילול קודש, נחשב לפולחן רצוי ב'עיני' אלים אלו, כלומר בחברת המאמינים שלהם . להלכה קשה להכיל את מרכיב המחשבה . בניסוח חברתי הרי שפרקטיקות ך כלל,עבודה זרה הן מחווה חברתית . אותו מחווה יכולה להתפרש לגנאי או לשבח, תלוי, בדר במוסכמות החברתיות . החשיבה האישית של המבצע פחות מהותית במקרה זה . כך מבחינה מעשית וכך גם לפי הלכת חז"ל . דוגמה אחרת לכך הוא הדיון על מי שזקף ביצה והתייחס אליה כאטריבוט אלילי ( בבלי, עבודה זרה מו ע"א ) . מתברר שיש בעניין מחלוקת האם אדם רשאי להמציא לעצמו עבודה זרה, או שרק מחווה חברתית מקובלת יכולה להיחשב לעבודה זרה . . מבחינתם,ו כז ה דה זרה, ומתי איננלעבו ת בתחום זה עמלו חכמים להגדיר מתי מחווה נחשב בחנה ברורה 'לא תשתחוה להם' משתחוה אתה לאדם . יכול אפילו נעבד כהמן ? ת"ל 'לאהה . 'לא תשתחוה להם' השתחויה בכלל היתה דרך עבודהתשתחוה להם ולא תעבדם' לא תשתחוה מה בין למה יצאת ? להקיש אליה מה השתחויה מיוחדת מעשה יחידי וחייבין עליה בפני עצ שהוא עובדו בין שאינו עובדו כך כל עבודה המיוחדת לשם אם עשה אותה לע"ז חייבין עליה ) . אם כן לא 147 בין שהוא עובדו בין שאינו עובדו" ( מכילתא דרבי שמעון בן יוחאי כ ה, עמ' חשובה הכוונה הפרטית אלא המקובל ברחוב . ובמקביל לא חשוב המעשה עצמו אלא מטרתו . לאדם פרטי איננה אסורה, שכן לא המעשה קובע אלא העבודה הכללית . אבל בהמשך השתחוויה אפלו שלא דרך עבודתה בכך, באותו מדרש "כי לא תשתחוה לאל אחר, לחייב על ההשתחוייה ) . אם כן ההגדרה של דרך עבודתה היא רק 232 לא תעשה לך ואפלו לנואי" ( שם, לד יד, עמ' אפילו שלא דרך עבודתה, ומעשים אחרים אסורים כדרךלחומרה . השתחוויה תמיד אסורה 8 עבודה אפילו לא התכוון . 7 ראו להלן פ"ד מ"א ; סנהדרין פ"ז מ"ו ופירושנו להן . לא תשתחוה להם ולא תעבדם' . למה נאמר ? לפי שהוא אומר : ( דברים יז ג ) 'וילך ויעבוד אלהים אחרים וכן שם : " ' 8 וישתחו' . לחייב על העבודה בפני עצמה, ועל השתחואה בפני עצמה . אתה אומר כן, או אינו חייב עד שיעבוד ( מכילתא שם יתרו ו', עמ' וישתחוה ? תלמוד לומר 'לא תשתחוה להם ולא תעבדם' לחייב על כל אחד בפני עצמו" ) . כאן מפריד המדרש בין פולחן, לבין מעשים הנעשים כדוגמת פולחן, אך לא לשם פולחן . וכן "'לא תשתחוה 225 להם ולא תעבדם' לחייב [ על ] ההשתחוייה בפני עצמה, ועל העבודה בפני עצמה, מגיד שהן שני לאוין . לא תשתחוה ד המשתחוה ואחד הזובח ואחד המקטר ואחד המנסך הרי זה חייב סקילה . ואחואפלו שאין דרך עבודתה בכךלהם שנאמר ( שמות כ"ב י"ט ) 'זבח לאלהים יחרם' . עונש שמענו אזהרה לא שמענו ? תלמוד לומר 'לא תשתחוה להם' . ןזביחה בכלל היתה, ויצאת, ללמד מה זביחה מיוחדת שכיוצא בה עובדין לשמים, וחייבין עליה בין שהוא עובדו ובי שאינו עובדו . אף כל שכיוצא בו עובדין לשם, חייבין עליו בין שהוא עובדו בין שאינו עובדו" ( מדרש תנאים ה ט, עמ' ) . ראו עוד בבלי, סנהדרין ס ע"ב ומקורות נוספים . 20

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר