הקדמה

עמוד:12

12 | | חינוך - שאלות האדם : בהגות מדעי וסופר, הציע לנו כששוחחנו עמו על הספר את הטקסט הזה . הוא נפטר בחודש דצמבר 2013 . יהי זכרו ברוך . קיומיות ומטפיזיות האם ייתכן שבתודעה האנושית יש איזשהו רכיב רוחני שאינו ניתן לכימות ולהנהרה על סמך חוקי הפיזיקה, הכולל את הרצון החופשי, את הכוונות, את ההכרעות הערכיות ואת הרגשות ? שואל פרופ׳ יקיר שושני ומציג במאמרו את יסוד הרוחניות בתודעה ובחינוך, אבל מן הסוג האתאיסטי, הלא - מיסטי . ד״ר רן להב מעורר באמצעות שיח עם תלמידות ותלמידים את השאלות בדבר קיומו וטיבו של האלוהים . לקראת סוף הדיון הוא מגיע עם תלמידיו להסכמה שהשאלה העיקרית בחיי אדם איננה אם אלוהים קיים או איננו קיים, אלא מה מקומו של האלוהים בי, כלומר אילו חיים אני רוצה לחיות . ד״ר תמי יגורי שואלת מה תכלית החיים בכללם ? מהי משמעותם ? היא מביאה מהגותם של עמנואל קאנט וקרל ויטגנשטיין בשאלות אלה . מכאן היא עוברת לדון בשאלת המשמעות בחיים, תוך כדי הסתמכותה על הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית מתוך זיקה למוטיבים של סבל, בדידות, אבסורד ומוות . אל מול זרם “הפסיכולוגיה החיובית״ של מרטין סליגמן פרופ׳ אדיר כהן דן בשאלה אם הפסימיות פסולה ואם על האדם להתרחק ממנה כמפני אש . בניתוח המשווה בין האפקטיביות של האופטימיות ובין זו של הפסימיות הוא מציע התייחסות ביקורתית ומפוכחת כלפי זו וכלפי זו, ובתוך כך מראה כמה מתפקידיה החיוביים של פסימיות שקולה בחייו של אדם . פרופ׳ לידיה אמיר דנה בשאלה מהם החיים הטובים . במאמר הבנוי בעיקרו על תולדות החשיבה האנושית בנוגע לשאלה זו . כך אנו פוגשים עמדות של מגוון הוגי דעות במהלך ההיסטוריה כלפי המושגים ״שגשוג״, ״ידיעה עצמית״, ״הרמוניה״, ״מוסר״, ״שלוות נפש״, ״גאולה״, ״מימוש עצמי״ ו״אותנטיות״ . הכותבת מוסיפה מושג משלה : ״האדם המגוחך״, החי בהרמוניה פרדוקסית . זהות ומוסריות את החלק הזה פותח פרופ׳ מרדכי ניסן . בהסתייעו במושג “זהות מוסרית״ הוא מבהיר את התנאי המאפשר לצמצם את הפער בין השיפוט המוסרי ובין ההתנהגות המוסרית . המפתח הוא היעשותה של המוסריות חלק מזהותו האישית של האדם . עוד הוא דן בשאלות קשורות כגון השילוב בין ההכרה לרגש בזהות המוסרית, התכנים של הזהות המוסרית וטיבה של העקביות המוסרית . פרופ׳ יוני מזרחי שואל מהו מקומן של התרבות ( והחינוך ) ושל הביולוגיה בעיצוב ההתנהגות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר