מבוא

עמוד:10

מסכת ערכין 10 ךמתולהביןלפיכך אמורים היו חכמים,וכולו יצירתו האחת, היחידה והמלוכדת של בורא עולם ריאה פשוטה עולה שלחרם במקרא פעמים רבות . מקהמופיע"חרםהפסוקים מהי משמעות ה" היא של השמדה מוחלטת . החרם הוא לה', כלומר לשרפה . משמעותוהאחת . מספרמשמעויות שאול להחרים את העמלקים,עלפוקדשלילית : אסור לאיש ליהנות ממנו . במשמעות זו שמואל ניוהפרת החרם היא החלטה לזבוח ממנו לה' ) שמואל א טו טו ( . אלא שגם פסוק זה בעייתי . ב מתרעם על כך, ותירוצו של שאול הואושמואלישראל לא החרימו את רכושם של עמלק התעתדו בני ישראל לקחת אתולמעשהשהבהמות מיועדות לקרבן . האם זה תירוץ בעלמא, החרם לבתיהם, או שמא אכן התכוונו לקרבן וקרבן כזה הוא הפרת החרם ? מכל מקום, בספר ; דברים ג ו ; ז ב ; יגבכא במדברבוכןהוא השמדה ואיסור הנאה, שהחרם ברוריח ( - יזויהושע ) . 5 רגמ"ורשיונתן מתרגם את המונח בשתרגום . ודיח וע 'להקֹדשביֹבלבצאתוהשדהוהיהפסוקים אחרת מדברת על מסירת החרמים לכוהנים : "סדרת מכל' להאישיחרִםאשרחרםכלאך" ) ויקרא כז כא ( , וכן : "אחֻזתותהיהל כ ה ןהחרםכשדה ' . ל הה ו אק ד ש י םק ד שחרםכליגָאלולאיִמכרלאאחֻזתוומשדהובהמהמאדםלואשר כט ( . הפסוק הראשון מדבר על - " ) ויקרא כז כחיומתמותיפדהלאהאדםמןיחרםאשרחרםכל , שדות ובהמה . ברם הפסוק השני רומז למי שהוטל עליועבדיםמסירת החרם לכוהנים, כולל אחר מובטח החרם לכוהנים : פסוקנמסר לכוהן ואינו נפדה . בשאינו ( , בהמהעונש מוות ) אדם או יאכלוםהמהוהאשםוהחטאתהמנחה" ) במדבר יח יד ( , וכן ביחזקאל : "יהיהלך בישראלחרםכל" " מד כט ( . יהיהלהםבישראלחרםוכל " . אבל אפרשתא"יונתןתרגום" ) וכן יונתן ליחזקאל ( , וחרמא" כ"חרםונקלוס מתרגם "אתרגום הראשון . גם התרגוםבמובנו,רגמ"בשורש"חרם"את המילהמתרגםבבמדבר יח יד אונקלוס אילוו, νονέμσιταμεθετανἀ יח ידבבמדברהיווני משתמש בכמה מונחים לתרגום החרם . אולי שהמונח לארמזהבלתי אחיד מהתרגום . αμσιρόφἀ : בכאכזוביקראכטמדביחזקאל יום יום . הוכנראה למרות הצווים המקראיים לא היה רגיל בשפת ,שימש בפועל ניתנתכז כח ( רא" ) ויק'לההואקדשיםדשבין מסירת החרם לכוהנים לבין הביטוי "קֹהסתירה ות חז"ל שימשה כבסיס לפרשנות לפרשנות בכך שמסירה לכוהן היא כמסירה לה', אבל בספר אלטרנטיבית למונח . אלו שני חרמים שונים, וסתם חרם מהסוג השני הוא הענקה לכוהן או לכוהני המקדש . כפשוטם המשותף לשניהם הוא שהחרם חל על החפץ עצמו, ללא כל אפשרות של פדיון וגאולה . . פרשנות מאוחרת שחרם הוא נידוי ) שמתא ( ביטויידילהבא, ובכך"ב ש מ ת אמדברים ז ב : "גמרא תגמרון חוץ 5

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר