הקדמה

מתוך:  > ניהול כיתה > הקדמה

עמוד:10

| 10 ניהול כיתה הטמונות בשאילת שאלות כמנוע ללמידה משמעותית . בכך הכותבות מסמנות כיוון מרכזי וחשוב בהוראה – הלמידה השיתופית . בפרק השישי, 'ניהול כיתה להגברת מוטיבציה', מצביע אליעזר יריב על חשיבות המוטיבציה הן ללמידה הן לגיבוש החברתי . דגש מיוחד ניתן לחשיבות המוטיבציה הפנימית הנובעת מסקרנות ומהנאה לשם למידה משמעותית . בפרק השביעי, 'ניהול כיתה וטיפול בהפרעות בכיתה', מתאר אליעזר יריב סוגי הפרעות ואת השפעתן המזיקה . הפרק מסתיים בהצגת ארגז כלים ( 'פירמידת התגובות החינוכיות' ) העשוי לשמש את המורה במגוון מצבים וקשיים . הפרק השמיני והאחרון בשער זה, 'ניהול כיתה כמרחב לשינוי חברתי', הוא מעין סיכום התכנים שנדונו בשלושת השערים הראשונים, והוא בוחן אותם מזוויות הראייה של ביקורת החינוך . גליה זלמנסון-לוי מציגה את ניהול הכיתה כפרקטיקה שבאמצעותה בית הספר, ועִמו התרבות והחברה כולה, כופה על התלמידים להכיר תוכני לימוד ולהתנסות בעיצוב התנהגות המתעלמת מצורכי הילדים ומאישיותם . המחברת עוסקת בערכים כמו הישגיות ותחרות כביטוי של אידאולוגיה תעשייתית, ובסיום הפרק היא מציגה כיווני פעולה שונים ואופטימיים . השער הרביעי, ׳ללמוד כיצד לנהל כיתה׳, ייחודי בכך שהוא כולל את ההיבט המעשי והיישומי של הנושאים התאורטיים שנדונו בספר . שער זה נמצא באתר 1 האינטרנט של מכון מופ״ת, והוא מציע כמה מערכי שיעור על יסודות ניהול הכיתה . אלה יאפשרו למרצים להקנות את המיומנויות למורים החדשים . בהקדמה לשער זה מתארות דבורה גורב ותמי ויסמן את הרציונל למפגשים ואת העקרונות שעל פיהם הם נבנו . בפרק הראשון׳, 'השותפים לעשייה החינוכית – יחסים בין-אישיים', מציעות ויסמן וגורב פעילויות שעניינן יחסי מורה-תלמיד, יחסי הורים-מורים וכן הכיתה כיחידה חברתית . בפרק השני, 'פתיחת שנת הלימודים – השיעורים הראשונים של היום הראשון׳, מציעות הדס כץ שדה חן, תמי ויסמן ודבורה גורב פעילויות לתחילת השנה להיכרות עם תלמידים ולהקניית כללי ההתנהגות בכיתה . את הפרק השלישי, 'למידה שיתופית', כתבו מלכה פורמן, תמי ויסמן ודבורה גורב . פרק זה מתווה דרך לניהול כיתה באמצעות שינוי בתפיסת הלמידה, ומוצעות בו דרכי הוראה ולמידה המתאימות לנדרש מבוגרי מערכת החינוך במאה ה- 21 . את הפרק הרביעי, ׳מוטיבציה ללמידה ולהוראה' כתבו דבורה גורב, תמי ויסמן 1 http : / / www . mofet . macam . ac . il / mylibrary / books / Pages / 3225 . aspx

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר