מבוא

עמוד:יב

בפירוש אותו המקרא שהוא נאמר על הצד הזה שאמרוהו הם ז " ל , ואינו רק לרמז ולזכרון העניין שכוונו אליו . בדרשתו משנה הדרשן את ניקוד התיבה " עולה " שפירושו בן בטנה , משורוק לחולם , וכאילו נכתב " עולה " . על כך מעיר רשב " א שאין לטעות ולחשוב שכך הבין הדרשן פשוטו של מקרא , אלא שכוונתו הייתה ליתן רמז וזכרון בפסוק לדרשתו . בשל כך בכל מקום בו הבאנו את הנזכר בחז " ל כפרשנות למקרא , בחנו את יחסם של פרשני המקרא לדבריהם על מנת לברר האם קיבלום כפרשנות המיישבת את פשוטו של מקרא , או שראו בהם דרש חשוב אך דרש שאינו מיישב את פשוטו של מקרא . מילים אחדות על יחסו של רלב " ג לפשוטו של מקרא ראוי לציין כי בפירושיו מובאות לעתים פרשנויות לפרשנות פשוטו של מקרא המתבססות על הידע המדעי שהיה בימיו . רלב " ג שהיה איש אשכולות שידיו רב לו בתחומים רבים , כגון : מקרא , פילוסופיה , מתמטיקה , רפואה ואסטרונומיה , הסביר ויישב סוגיות מקראיות רבות על פי הידע המדעי שהיה לפניו . לעתים ידע זה מעלה תמיהות אצל הקורא בן זמננו . כמובן שאין בהבאת דבריו משום כוונה להכריע או לצדד בידיעות אלו . כוונתנו להציג את פרשנותו ואת השימוש שעשה בידיעותיו המדעיות לפרשנות המקרא , זאת בנוסף לתועלת הרבה שניתן ללמוד מכך על המתודה הפרשנית - מדעית הראויה בעיני רלב " ג לפרשנות פשוטו של מקרא . אשר לגישתו של רלב " ג להלכה בתחום הלכה רלב " ג ראה עצמו מחוייב למסקנות ההלכתיות של חז "ל ( שלדעתו ההלכות מקובלות איש מפי איש עד משה רבינו עליו השלום [ ראו , פתיחת רלב " ג , הוצאת מעליות עמ ' 5 ] אבל לא לדרכים שבהן הסיקו מסקנות אלו . הדרכים ( מידות שהתורה נדרשת בהן ) הן " כדמות רמז ואסמכתא " ולא " מוצא אלו הדינין " , ולכן כאשר דרכים אלו אינן מיישבות את הנפש יש להעדיף דרכים חלופיות . רלב " ג הציע דרכים חלופיות להסיק את ההלכות בדרך הגיונית וקרובה בעיניו לפשט . חשוב לציין כי רלב " ג מדגיש שהוא לא רואה בגישה שהוא נוקט " יציאה מדרכי רבותינו ז " ל " . בפועל מעיון בביאור התורה יש מקרים בודדים שבהם הוא מגיע למסקנות אחרות מאלו המוכרות מספרות חז " ל , ואף במקרים אלו ייתכן שהדבר נובע מסיבות טכניות ( חוסר ספרים , כפי שהוא מעיד על עצמו ) . . 11 וראה כיוצא בזה בדברי רמב " ם , מורה נבוכים , ג , מג , מהד ' קאפח , עמ ' שעו ; מהד ' שורץ , כרך ב , עמ ' . 598 - 959 . 12 כ ' כהן , ' פילוסוף , איש הלכה , ופרשן מקרא – ר ' לוי בן גרשום וביאורו לתורה ' , שנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום , כ ( תש " ע ) , עמ ' . 169 - 168 . 13 ראה לדוגמה להלן בעמ ' . 85 . 14 הדברים הללו נמסרו לנו מפי ד " ר כרמיאל כהן על סמך עבודת הדוקטור שלו " פרשנות הלכתית על דרך הפשט" בביאור הרלב " ג לתורה " , שהוגשה לסנט האוניברסיטה העברית בירושלים , טבת תשס " ח . אנחנו מודים לו מאוד .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר