פרק ראשון משנתו ההיסטורית של גרשם שלום

עמוד:11

שחלקו בעברית וחלקו בארמית , שנוצר ככל הנראה בתקופת הגאונים ; מחקר זה ראה אור בכרך היובל , הכרך החמישים , של תרביץ , כתב העת שבו פרסם ממחקריו הראשונים לפני חמישים שנה . שלום הדגיש בכל מחקריו כי ראשיתה של הקבלה איננה במקום נידח וצדדי , אלא היא פורצת ומופיעה בתקופה של פריחה ותסיסה תרבותית והיסטורית דווקא במרכז , בלב לבה של היהדות הרבנית . ההתנגשות בין הפילוסופיה היהודית , שהביאה עולם מחשבה חדש ליהדות , לבין המסורת הישנה מהווה רקע להופעתו של ספר הבהיר - הספר הראשון של הקבלה שאותו זיהה ותרגם שלום - ולהופעתו של חוג המקובלים הראשון בפרובנס בבית מדרשו של הראב"ד מפוםקיירה . עם כל השקידה המופלגת על פרטי פרטים , זיהוי ציטטות וקישור רעיונות המצויים במפוזר , שקידה שהביאה לכלל הבנה מסוימת במשנתו המורכבת של ספר הבהיר ובתורתו הסבוכה של ראשון המקובלים , ר' יצחק םגי נהור , תמיד ראה שלום את הדברים על רקע היסטורי רחב הרבה יותר . מצד אחד ניסה תמיד לעמוד על התהליכים התרבותיים המרכזיים , ועל המשמעות של הופעת הקבלה לגבי הפולמוס בין הפילוסופיה ומתנגדיה ; גילויו וזיהויו בתחום זה הקנו לנו הבנה חדשה , מעמיקה לאין ערוך , של פולמוס רב משמעות זה . מצד אחר ניסה לחשוף את המקורות והשורשים שמהם ינקו המקובלים את מסורותיהם הסמליות המהפכניות , בעלות האופי הגנוסטי , ששינו את תמונת היהדות בעיני עצמה בהמשך התפתחותה של הקבלה . גם כאן לא כל התשובות מצויות היו בידיו , וכמה וכמה שאלות רחוקות עדיין מפתרונן , אך שלום העמיד הן את עובדות היסוד והן את התבניות העיקריות שבתוך מסגרתן נמשך החיפוש אחר התשובות ליתרת השאלות שהותיר אחריו . מחקריו של שלום בתחומי ראשית הקבלה חשפו עולם יצירה תוסס וסוער , מגוון ורב ניגודים . מיםטיקת הצבעים והמספרים של חוג העיון , חוג יוצרים אנונימי בדרום אירופה בראשית המאה השלוש עשרה , לעומת המיסטיקה ה"נבואית" ובעלת המתח המשיחי , נוסף למיםטיקת אותיות ומספרים מסועפת של אברהם אבולעפיה . המיסטיקה הגנוסטית החריפה של האחים הכוהן , ר ' יצחק רר' יעקב בני יעקב הכהן , שבחוגם נתגבשה לראשונה תפיסה קבלית דואליםטית מובהקת , יחד עם יצירתו הקדומה של ר ' יוסף ג ' יקטיליה , מיסטיקה המיוסדת על ספר יצירה ומושפעת מאבולעפיה . החידה המיוחדת של תורת השמיטות של ספר התמונה העסיקה אותו הרבה , בהיותה גוון מיוחד חסר מקבילות מובהקות בחוגים אחרים , ובצדם תורת הסוד של חסידי אשכנז , ר ' יהודה החסיד ור ' אלעזר מוורמם , שפיתחו בנפרד תפיסת עולם היונקת ממקורות פילוסופיים של רב סעדיה גאון ור ' אברהם אבן עזרא , אך גבר בהם גוון מיסטי ב " םודות התפילה " שלהם ובתורת אהבת האלוהים בכתביהם .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר