מבוא

עמוד:11

הקודש העבריים המכונים , כידוע , בפיהם "הברית הישנה . " הם פירשום מעין מקדמה נבואית לברית החדשה שלהם , וכל שעתיד היה להתגשם בהתגלות בן האלוהים משתקף מראש במאורעות היסטוריים המצויים ב"ברית הישנה . " כך מזכיר הרד"ק שהנוצרים מפרשים בדרד "רוחנית" , ( spintuaiiter ) ) בעוד היהודים מפרשים בדרך > ( corporea 1 iter ) "n ' ^ n" ובעיני הכנסייה הם טועים בכך בהבנתם את הכתוב . ר' יוסף קמחי מדבר על שתי דרכי ביאור , האחת לפי ה"לטרא" , ( litera ) האות , והשנייה ב"פיגורא" , ( figura ) לפיד . המאורע הנזכר בתנ"ד הוא משל לנמשל בברית החדשה . 8 כד בחיבורים שלפנינו אנו מוצאים שקלא וטריא בעניין הפרשיות הכריסטו לוגיות הקלאסיות בטיעון הנוצרי , כגון קטעי ספר תהילים ( המובאים כאן במבחר מתוך פירושו של הרד"ק לספר תהילים , ( ישעיה ט , ו , ממנו ניסתה הנצרות להוכיח שישו נולד מבתולה , דניאל ט , כב , שפירשוהו על ישו המשיח , בראשית מט , י , ממנו טענו ששילה השליח הוא ישו , שעם בואו בטלה הממשלה מישראל . ואילו היהודים יוצאים חוצץ על יסוד הכתובים נגד מושגי השילוש , הלידה מבתולה , החטא הקדמון שחטא אדם וזיהם בו כביכול את האנושות כולה , ירידת ישו לגיהינום כדי להושיע את נשמות הצדיקים , שעד לבואו ירדו לגיהינום בחטא אדם הראשון הנ"ל , תיווך קדושי הכנסייה בין אדם למקום , ביטול מצוות התורה וכד . ' הדגש בחיבורים אלה הוא מצד היהודים על הראציונאליות של היהדות ועל אי הראציונאליות של הנצרות . יהודים שמעו כנראה הנמקה פידיאיסטית , "מי שרוצה להאמין לא יבקש 8 על מושג figura n עיין E . Auerbach , "Figura " , Archivum . Romanicum XXII ( 1938 ) , 436-89 על דרכי הפרשנות הנוצרית בימי הביניים בכלל עיין B . Smalley , The Study of the Bible in . the Middle Ages , Oxford , 1952

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר