הרישות הפועליות הסתמיות במשנה ובתוספתא

עמוד:6

יצא" ( משנה ברכות ב , א ;( "היה עובר בשוק ואמר : טלו לכם תאינים - אוכלים [ ו ] פטורים" ( משנה מעשרות ב , א ;( "היה נעטף בטלתו וטמאות וטהרות בצדו טמאות וטהרות למעלה ספק נגע ספק לא נגע - ספיקו טהור" ( תוספתא טהרות ד , א ;( "היה קוצץ מן המעטן ומעלה לראש הגג ונמצא שרץ בגג - המעטן טהור" ( תוספתא טהרות יא , א . ( כמו במקרה של "מי שעשה" גם כאן אין הכרח בצורת "היה עושה . " אפשרית גם צורת "העושה , " אם כי קשה הרבה יותר למצוא דוגמאות בטוחות , כגון : "הדר עים עם הארץ בחצר ושכח כלים בחצר - ... הרי אילו טמאיך ( משנה טהרות ח , א . ( בחמישה מקרים מופיעה צורת "עשה , " הצורה המובהקת להוסיף עוד פרט או פן חדש להלכה קודמת ( ראה להלן סעיף , ( 4 ואין לנו הסבר אחיד לגביהם : . 1 "נטל לידו אחת משטיפה אחת - ידו טהורה" ( משנה ידים ב , א . ( למעשה אין פרק ב אלא ממשיך את ההלכות שנידונו בפרק הקודם , העוסקות כול ן בדיני נטילת ידיים . לעומת זאת פרק ג , הפותח ב"המכניס ידיו בבית המנוגע - ידיו תחילה , " פותח עניין הלכתי חדש , שאם כי יש לו קשר לידיים , אין לו כל קשר לנטילת ידיים . . 2 "מצא כלי כתוב עליו אלף , דלת , ריש , תיו - הרי זו תרומה" ( תוספתא מעשר שני ה , א . ( ההלכה המקבילה במשנה ( מעשר שני ד , יא ) פותחת ב"המוצא , " אף על פי שהמשנה הסמוכה לפניה כבר עוסקת במציאת כלי . הרושם הברור הוא , שבשני החיבורים קרה ההפך מהמצופה . . 3 "קבל ממנו מאה צאן במאה של זהב למחצה לשליש ולרביע ואני נוטל סלע מכל אחד ואחד באחרונה - אסור" ( תוספתא בבא מציעא ה , א . ( ניסוחה של הלכה זו ( וכן של זו שלאחריה ) תמוה למדי : החלק הראשון של הרישה מנוסח בדרך הרגילה של תיאור מקרה היפותטי בגוף שלישי " ) קבל ממנו מאה צאן במאה של זהב למחצה לשליש ולרביע , ( " ואילו החלק השני " ) ואני נוטל סלע מכל אחד ואחד באחרונה ( " הוא דיבור ישיר בגוף ראשון שהושמט ממנו פועל האמירה . הדבר התמוה אינו עצם השמטת פועל האמירה ( ראה אזר , תחביר , עמ' , ( 298 אלא חיבור האמירה הישירה אל המקרה ההיפותטי באופן היוצר משפט מחובר שהפסוקית הראשונה שלו היא המקרה ההיפותטי והשנייה היא הדיבור הישיר . כשמתקיים עירוב תמוה כזה אין טעם לבדוק דקדוקי סגנון . . 4 "אכל חמש חתכות מזבח אחד בחמשה תמחויין בהיעלם אחד - אין מביא אלא חטאת אחת" ( תוספתא כריתות ד , א . ( בכתב יד ערפורט "האוכל . " ונראה שכתב יד וינה " ) אכל ( " הולם יותר , הואיל והפרק ממשיך בבירור את ההלכות הקודמות , העוסקות אף הן באכילה בהיעלם אחד או יותר ובמספר החטאות שיש להביא . . 5 "הביא שברי כלי חרש ודיבקן זה לזה ועשאן תנור ועשה להן טפילה בין מבפנים בין מבחוץ והסיקו - אע'פ שאין בכל אחד ואחד כשיעור כולן מיטמאין במגע ובאויר" ( תוספתא כלים בבא קמא ג , א . ( קשה להחליט אם הלכה הדשה לפנינו או אם אפשר לראות בה המשך להלכה קודמת . נטיית הלב היא לראות בה הלכה חדשה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר